Kernvragen bij dit thema:
Hoe komen we tot een gezamenlijke integrale visie op de ononderbroken ontwikkeling van elk kind op lokaal/regionaal niveau? Hoe vertalen we deze visie en afspraken naar gezamenlijk vastgestelde resultaten, waar iedereen aan bijdraagt en die gezamenlijk gemonitord worden? Wat vraagt dit van bestuurders?
Voor wie
De community is bedoeld voor een mix van beleidsmakers en bestuurders van gemeenten, samenwerkingsverbanden passend onderwijs en kinderopvangorganisaties die in hun eigen regio bezig zijn met het bestuurlijk borgen van samenwerkingsafspraken. Deelnemers willen met een groep collega’s uit andere regio’s leren en reflecteren om in het eigen proces snellere stappen te kunnen zetten. Je schrijft je in als duo vanuit gemeente en onderwijs.
Zo gaan we aan de slag
We gaan in deze community aan de slag met het:
Bij een aantal bijeenkomsten zullen gastsprekers aanwezig zijn vanuit de wetenschap, de praktijk, vanuit zorginstellingen en vanuit het ouderperspectief.
Doel van deze CoP
Praktische informatie
Begeleiding:
Kernvragen bij dit thema
Op veel plaatsen is al ervaring met het interprofessioneel samenwerken rond jeugdigen, vooral in de uitvoeringspraktijk van scholen, wijkteams, enzovoort. Toch gaat het nog niet overal vanzelf en leven er nog flink wat vragen en wensen voor verbetering hiervan. De ’inspiratieregio’s en aandeelhouders hebben de volgende thema’s aangereikt, waarmee we aan de slag gaan:
Zo gaan we aan de slag
In de bijeenkomsten nemen we deze vragen als startpunt, waarbij we samen bepalen welke vragen gemeenschappelijk zijn, waar gezamenlijke prioriteiten liggen en wat gewenste leeropbrengsten zijn.
We maken vooral gebruik van elkaars expertise, maar ook van landelijk verzamelde kennis en tools.
Doel van deze CoP
Samen aan de slag gaan met deze eerste aanbeveling uit het rapport ‘Met Andere Ogen’ van Peeters.
Praktische informatie
Begeleiding:
In 2020 is de Community of Practice monitoring verschillende keren bij elkaar geweest om lokale vraagstukken rond het monitoren van de effecten van de samenwerking onderwijs-jeugd te bespreken.
Klik hier voor onze opbrengsten.
In de praktijk zien we de volgende mogelijkheden om de ontwikkelingskansen van kinderen met complexe zorgvragen te vergroten:
Het accent van de bijeenkomsten ligt op onderwijs in een zorgsetting en de collectieve voorziening.
Kernvragen bij dit thema:
We zoomen in op een tal van ontwikkelvragen. Hoofdonderwerpen en voorbeeldvragen zijn:
Uitkomsten en oplossingsrichtingen uit deze gesprekken worden ook benut bij de landelijke beleidsontwikkeling VWS en OCW.
Voor wie
Vertegenwoordigers van gemeenten, samenwerkingsverbanden en zorginstellingen die zich bezighouden met passend onderwijs op zowel beleids- als uitvoerend niveau.
Zo gaan we aan de slag
We gaan met elkaar in gesprek om de belangrijkste knelpunten boven tafel te krijgen en samen te onderzoeken op basis van onze gezamenlijke kennis en ervaringen welke oplossingsrichtingen er zijn. Wat is het probleem, wat is er al geprobeerd, wat zijn de ervaringen daarmee en hoe kunnen we verder om te komen tot verbetering?
Doel van deze CoP
Het verbeteren van de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen met complexe hulpvragen door met verschillende regio’s samen te onderzoeken wat de knelpunten, mogelijkheden en successen zijn in het creëren van passend aanbod.
Praktische informatie
Begeleiding:
Kernvragen bij dit thema
Wat is er in de basis van een schoolomgeving nodig om kinderen en jongeren gezond, kansrijk en veilig te laten opgroeien? Hoe wordt binnen het onderwijs omgegaan met alledaagse opvoed- en opgroeivragen die horen bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren? Hoe kunnen partners uit het jeugdveld de school versterken? Wanneer hebben we het over positief jeugdbeleid en wanneer over preventie? Hoe zijn beide begrippen in te vullen in de samenwerking van scholen, partners uit het jeugdveld en van gemeenten? En hoe kan specifieke aandacht voor de ontwikkeling van jonge kinderen bijdragen aan ontwikkelkansen?
Voor wie
Deze CoP is bedoeld voor ervaringsdeskundigen, praktijkprofessionals, beleidsmakers, directeuren en bestuurders uit gemeenten, zorginstellingen en het onderwijs. Deze gemêleerde samenstelling zorgt ervoor dat er samen vanuit verschillende perspectieven (politiek-bestuurlijk, beleidsmatig en vanuit de praktijk) geleerd wordt.
Zo gaan we aan de slag
In de eerste sessie kiezen we gezamenlijk onze focus voor de vier volgende bijeenkomsten: wat willen we onderzoeken? Welke perceptie op positief jeugdbeleid hebben we? Hoe komen we buiten de box om nieuwe mogelijkheden tot positief en preventief beleid te ontdekken? Welke vragen hebben we en zijn er externe sprekers met wie we hierover willen praten. Wat willen we delen met de buitenwereld? Tenminste één van de bijeenkomsten zoomt in op het versterken van de samenwerking rond jonge kinderen.
Doel van deze CoP
Praktische informatie
Je schrijft je in liefst als duo met een afvaardiging vanuit gemeente, onderwijs en/of jeugdhulp.
Begeleiding: