Met Andere Ogen is continu in ontwikkeling. Op de website verschijnen regelmatig nieuwe artikelen, inspirerende interviews en handige tools, en houden we je op de hoogte van onze activiteiten. Wil je niets missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsupdate en ontvang elke twee weken een melding in je e-mail met het laatste nieuws.
Sociaal Domein Fryslân, Een Friese Wind, de samenwerkingsverbanden passend onderwijs in Friesland en het landelijke netwerk Met Andere Ogen bundelen hun krachten om de samenwerking rondom kinderen en onderwijs in Friesland verder te versterken. Doe jij ook mee? Zet 8 oktober alvast in je agenda!
> Lees meer..Hoe zorg je ervoor dat alle kinderen samen kunnen opgroeien binnen de kinderopvang, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte? Inclusieve kinderopvang is een belangrijke stap richting kansengelijkheid en een stevige basis voor de toekomst van jonge kinderen. Maar hoe pak je dat aan binnen de huidige wet- en regelgeving? Met Andere Ogen organiseert samen met VNG, NJi, SPO en Overkoepelend Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv) op 17 april het webinar Aandacht voor het jonge kind.
> Lees meer..Leerlingen die ‘ongewenst gedrag laten zien’, kom je in elke school tegen. Ze worden aangeduid als ‘moeilijk te hanteren’, zeker in een volle klas. Deze leerlingen worden vaak gelabeld als ‘zorgleerlingen’, ‘probleemleerlingen’. Maar wat is probleemgedrag nu eigenlijk is, hoe kun je het tegemoet treden en hoe kan inclusie daarbij behulpzaam kan zijn? Daarover gaat het boek Inclusief gedrag van Gijs H. Van Gemert, Karlieneke Speijers en Sofie Sergeant
> Lees meer..De beleidsregel Experiment Inclusieve Leeromgeving maakt het mogelijk om intensieve samenwerking tussen reguliere en gespecialiseerde scholen en instellingen aan te gaan en past daarmee in een bredere ontwikkeling richting inclusief onderwijs. Met deze regeling kunnen scholen voor regulier en gespecialiseerd onderwijs intensiever samenwerken en zo een start maken met inclusief onderwijs. Dien je aanvraag in voor 1 mei 2025 en start per 1 augustus.
> Lees meer..Het versterken van de Pedagogische Basis is al jaren een belangrijk beleidsdoel, maar in de praktijk komt het maar mondjesmaat van de grond. We weten namelijk te weinig over wat de Pedagogische Basis precies inhoudt, waarom we hierin zouden moeten investeren en hoe we dat kunnen doen. Op 19 juni organiseert Logicom in Amsterdam het congres Werken aan een stevige pedagogische basis georganiseerd.
> Lees meer..In opdracht van de ministeries van SZW, OCW en VWS heeft Sardes de handreiking ‘Op weg naar inclusieve kinderopvang’ opgesteld. Deze handreiking biedt inspiratie, praktische kennis en concrete handvatten om lokaal een dekkend kinderopvangaanbod te organiseren. Hiermee is dit document een waardevolle bron van kennis voor iedereen die zich inzet voor inclusieve kinderopvang.
> Lees meer..Jongeren die lekker in hun vel zitten, leren beter. Een groot deel van jongeren ervaart echter schoolstress en prestatiedruk en daardoor neemt schoolverzuim toe. De Wegwijzer Mentaal Kapitaal is een online tool die scholen helpt om het gesprek aan te gaan over het welbevinden van hun leerlingen en om praktische stappen te zetten om dit welbevinden te verbeteren.
> Lees meer..Hoe zorgen we ervoor dat álle kinderen in de buurt samen kunnen opgroeien, ook als ze niet in het reguliere of zelfs gespecialiseerde onderwijs passen? Inez van der Voet liep hier zelf tegenaan: haar zoon kon door zijn beperking niet naar school en had geen plek om met andere kinderen te spelen. Daarom bedacht ze de Klauterkooi, een speelplek waar kinderen met én zonder beperking samen kunnen ontdekken, bewegen en leren. Inez: ‘Inclusie betekent niet dat we aparte plekken creëren, maar dat we drempels wegnemen zodat iedereen mee kan doen.’
> Lees meer..Werk jij als bestuurder of beleidsmaker/-adviseur in jouw regio aan de samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, zorg en jeugdhulp? En kom je specifieke uitdagingen tegen in de samenwerking waarover je in een kleine setting wil uitwisselen met collega beleidsmakers/-adviseurs en bestuurders? Meld je dan aan voor deze online intervisiebijeenkomst op 22 april of een van de twee andere data.
> Lees meer..Ondanks inspanningen van onder andere overheid, gemeenten en scholen om onderwijssegregatie tegen te gaan is het niveau van onderwijssegregatie al jaren stabiel en hoog in Nederland. Het rapport Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan laat zien dat in de periode 2017-2018 tot en met 2023-2024 nauwelijks iets is veranderd op het vlak van segregatie naar inkomen, opleidingsniveau en migratieachtergrond van ouders, zowel in primair onderwijs (po) als voortgezet onderwijs (vo).
> Lees meer..