OPBRENGSTEN
COMMUNITY OF PRACTICE

Onderwijs-zorgarrangementen en poreuze randen

In de praktijk zien we de volgende mogelijkheden om de ontwikkelingskansen van kinderen met complexe zorgvragen te vergroten:

  1. Kinderen volgen onderwijs op een school. In dat geval wordt zorgtoegevoegd aan het onderwijs op een onderwijslocatie. 
  2. Kinderen kunnen binnen een schoolgebouw nog niet of niet meer tot leren of ontwikkeling komen. Ze volgen daarom een programma in een zorgsetting en onderwijswordt toegevoegd aan het aanbod in de zorgsetting.  De meeste kinderen (dus niet allemaal) hebben een vrijstelling van de leerplicht. 
  3. De collectieve voorziening : bijvoorbeeld een structurele onderwijs-zorgklas op een school of een zorgonderwijsgroep op een zorglocatie. 

Het accent van de bijeenkomsten ligt op onderwijs in een zorgsetting en de collectieve voorziening.

Kernvragen bij dit thema:
We zoomen in op een tal van ontwikkelvragen. Hoofdonderwerpen en voorbeeldvragen zijn:

  • Doelgroep: over wie gaat het? Over welke complexe hulpvragen gaat het? Welke kinderen vallen nu tussen wal en schip? 
  • Grenzen van wet en regelgeving: tegen welke grenzen loopt met aan en welke kinderen hebben daar het meeste last van? 
  • Kwaliteitskader: hoe borg je de kwaliteit? Wie is daarvoor verantwoordelijk? Hoe zit het met de verschillende inspecties? 
  • Leerplichtontheffing: welke criteria worden er gehanteerd in de verschillende regio’s? Hoe wordt onderwijs betrokken bij kinderen met een leerplichtontheffing?  
  • Financiën: hoe kunnen onderwijs- en zorg budgetten gekoppeld worden? Hoe kom je tot een goede kosten-batenanalyse?

 

Uitkomsten en oplossingsrichtingen uit deze gesprekken worden ook benut bij de landelijke beleidsontwikkeling VWS en OCW.

Voor wie
Vertegenwoordigers van gemeenten, samenwerkingsverbanden en zorginstellingen die zich bezighouden met passend onderwijs op zowel beleids- als uitvoerend niveau. 

Zo gaan we aan de slag
We gaan met elkaar in gesprek om de belangrijkste knelpunten boven tafel te krijgen en samen te onderzoeken op basis van onze gezamenlijke kennis en ervaringen welke oplossingsrichtingen er zijn. Wat is het probleem, wat is er al geprobeerd, wat zijn de ervaringen daarmee en hoe kunnen we verder om te komen tot verbetering? 

Doel van deze CoP
Het verbeteren van de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen met complexe hulpvragen door met verschillende regio’s samen te onderzoeken wat de knelpunten, mogelijkheden en successen zijn in het creëren van passend aanbod.

Praktische informatie

Begeleiding:

  • Vincent Fafieanie, Willeke van Sleeuwen
  • Bob Austmann Nederlands Jeugdinstituut i.s.m. Natalie Jonkers (VWS) 
Word partner om je aan te melden op dit thema.
13
mei
11:00 - 13:00 uur
Geen verslag

1e bijeenkomst

Door het coronavirus gaan de fysieke bijeenkomsten van de Communities of Practice in mei niet in hun fysieke vorm door. Wel maken we van het al geplande moment mogelijk gebruik om een gezamenlijke digitale bijeenkomst te plannen.