OPBRENGSTEN
COMMUNITY OF PRACTICE

3e bijeenkomst

Verslag COP Bindende Afspraken 

8 september 2020

Actualiteiten:

  1. Namens de inspiratieregio’s en het bestuurlijke netwerk van de inspiratieregio’s is er een reactie gestuurd op de concept-beleidsnota Passend Onderwijs van het ministerie van OCW. Dit was een vervolg op onze reactie op de contourennota Passend Onderwijs die we in juli hadden toegestuurd. Hoewel er in deze beleidsnota verbeteringen ten opzichte van de contourennota te constateren zijn blijven onze belangrijkste kritiekpunten helaas overeind: 
    1. Onze mogelijkheden om integraal te werken worden begrensd als de rijksoverheid de huidige schotten blijft hanteren tussen in het bijzonder jeugdhulp en onderwijs. 
    2. Een integrale visie van de rijksoverheid en een integraal programma voor jeugd zijn noodzakelijk. 
    3. Daarnaast is de weg naar inclusie via passend onderwijs in principe goed, maar het voorgestelde tijdpad echt te traag.
    4. Ook betere samenwerking tussen de toezichthouders onderwijs en jeugd is nodig, evenals een onderzoek naar waar de wetten schuren.
  2. Ongevraagd hebben de inspiratieregio’s en bestuurlijk ambassadeurs ook gereageerd op de internetconsultatie wijziging jeugdwet waarin wordt voorgesteld een deel van de autonomie van de gemeenten terug te pakken en deels regionale samenwerking te verplichten. In de brief laten de inspiratieregio’s weten dat ook hier de aanvliegroute te eenzijdig is. Het gaat om breed jeugdbeleid gericht op preventie. Bovendien doet dit voorstel geen recht aan de lokale inspanningen en resultaten van de afgelopen jaren. Dit voorstel zal goede praktijken tenietdoen en nieuwe ontwikkelingen blokkeren.

 

Vooruitblik CoP 5 oktober

Aangekondigd is de workshop ketensamenwerking van Frank Beemer op 5 oktober. Hij zal daarin ongetwijfeld enkele “dooddoeners” belichten en de nieuwste inzichten rond ketensamenwerking met u beschouwen. Aan u de vraag om vanuit uw eigen praktijk vragen aan Frank te stellen en die ongeveer een week van tevoren aan ons toe te sturen.

Opdracht juridische analyse naar schurende wetgeving: zie toegevoegde slides

Icon Onderzoek wetgeving ontwikkeling 8-09-2020 (153,8 KB)

De regio’s zijn positief over de juridische analyse, maar stellen veel vragen over de meerwaarde van het casusdeel van het onderzoek. Er zijn al veel casusonderzoeken geweest afgelopen tijd, wat voegt dit dan nog toe. 
Afspraak is gemaakt dat de begeleidingsgroep aan de slag gaat om de feedback te verwerken. 

Update: door de feedback vanuit de CoP is besloten om vooralsnog alleen het eerste deel van de opdracht uit te voeren en met het gekozen bureau, AEF, op zoek te gaan naar een andere invulling voor het tweede deel en daarover op een later moment definitieve afspraken te maken.  Onze gedachten gaan nu uit naar de vraag: ‘wat maakt dat professionals zich wel of niet kunnen richten op beschermende factoren en het versterken van de normale ontwikkelingstaken van kinderen en jongeren. 

 

Impressie digitale intervisie 

Met alle aanwezige deelnemers van onze CoP vond de digitale intervisie plaats waarin één regio een casus of dilemma voorlegt rondom de totstandkoming van langdurig bindende afspraken.  Dit hebben we gedaan volgens een gestructureerde vorm van intervisie waarbij één regio het vraagstuk inbrengt en de andere deelnemers eerst vraagverheldering doen en vervolgens adviezen geven. Deze vorm is op de intervisiesessie van 30 juni jl goed bevallen zowel bij de inbrenger als de deelnemers. 

De casus die dit keer centraal stond was: ‘Wat is ervoor nodig om de samenwerking tussen onderwijs en jeugd een fundamentele stap verder te zetten?” 
Tijdens de bespreking kwam onder andere naar voren: 

  • Aanscherping van casus. Het probleem leek na de eerste ronde vragen te liggen bij het versterken van de gezamenlijkheid op bestuurlijk niveau. 
  • Advies van meerdere deelnemers was om niet terug te gaan naar de tekentafel omdat er voortgebouwd kan worden op de samenwerking die er al ligt en historisch is gegroeid.  
  • Op bestuurlijk niveau zorgen voor gezamenlijkheid door: 
    • Gezamenlijke en gedeelde analyse van de bestaande situatie.
    • Goed inzicht in ieders belangen, prioriteiten. Aansluiten bij persoonlijke maatschappelijke drijfveren van bestuurders. 
    • Het opbouwen van informele relaties tussen wethouders. Uit de rituele bestuurlijke dans komen. #HOEDAN: 
      • een goed voorbereide visie tweedaagse houden. In een informele setting; 
      • gebruik maken van LEGO serious play (meer informatie is hier te vinden. Dit is een instrument om te denken met je handen en tot de kern van een vraagstuk te komen. 
      • Interviewronde langs bestuurders door een onafhankelijk persoon met bepaald gezag in de regio waarin bestuurder worden bevraagd op hun maatschappelijke drives maar ook wat zij voor andere partners kunnen betekenen en wat niet (speelveld bepalen); 
      • Het aanstellen van een gezamenlijke gefinancierde (onafhankelijk) projectleider die draagvlak heeft bij alle partijen. 
      • Altijd voor ogen houden voor wie je het doet (leerlingen en gezinnen) en concreet zijn.
      • Goed voorwerk betekent ook dat voor het afsluiten van een convenant goed wordt nagedacht over de uitrol 
      • Een combinatie van bovenstaande tips die het beste bij de context van de regio past.  

 

De reactie van de inbenger van de casus: Waardevol advies te krijgen van ‘buiten’ maar wel met veel expertise op dit thema. Levert toch nieuwe inzichten