Kamerbrief contouren werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035
‘Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs, als essentiële stap naar volwaardige en gelijkwaardige deelname aan de samenleving. We willen dat realiseren door een inclusief onderwijssysteem, waarbij jongeren met en zonder een extra onderwijsondersteuning samen naar school gaan. Dit vraagt onder meer om een betere verbinding en samenwerking tussen onderwijs en zorg. Zodat expertise vanuit zorg en jeugdhulp in de school beschikbaar is, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat.’
Dat schrijft de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, Dennis Wiersma in zijn kamerbrief Contouren werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035 van 17 maart jl. Op 5 april a.s. staat gaat de Kamer in gesprek over passend en inclusief onderwijs met zowel minister Wiersma als ook staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS Jeugd.
Ambities
De werkagenda zelf gaat in op de ambities voor de komende periode en legt uit welke fasen de komende jaren worden doorlopen. Er wordt benadrukt dat de agenda niet in beton is gegoten en mee zal bewegen met ontwikkelingen vanuit het veld. Ook wordt verwezen naar de propositie ‘Een sterke basis door krachtige samenwerking’ en wordt Met Andere Ogen als een van de netwerken benoemd die inzetten op het opbouwen en delen van praktijkkennis over inclusief onderwijs, naast uiteraard het Steunpunt Passend Onderwijs, Platform naar inclusiever onderwijs en de brede kennisfunctie van het Nederlands Jeugdinstituut op dit thema.
In de agenda komen de volgende actielijnen aan bod:
- Toerusten van school en personeel
- Laagdrempelige hulp in en nabij de school
- Organiseren van een dekkend aanbod van (inclusief) onderwijs en ondersteuning
- Regelruimte creëren in leerpad en ontwikkeling
- Bouwen aan een toegankelijke en inclusieve huisvesting
-
Normaliseren van inclusief onderwijs
Eerste stap naar inclusief onderwijs
In de brief aan de Kamer licht de minister onder andere toe hoe stapsgewijs toegewerkt wordt naar inclusiever onderwijs en hoe de werkagenda in het komende jaar samen met veldpartijen meer concreet gemaakt wordt. Passend onderwijs en inclusief onderwijs gaan samen op, maar zijn (nog) niet hetzelfde. Passend onderwijs kan ook excluderend ingericht worden waarbij inclusief onderwijs er echt op is gericht de context waarin kinderen opgroeien, ontwikkelen en onderwijs krijgen voor ieder kind maximaal te versterken. De eerste stappen richten zich op funderend onderwijs en de verbinding met jeugdhulp en zorg.
De werkagenda’s vanuit OCW en die van het brede jeugddomein vanuit VWS, worden waar mogelijk aan elkaar gekoppeld. De werkagenda Route naar Inclusiever Onderwijs wordt iedere drie jaar opnieuw geijkt.
Met Andere Ogen draagt bij
Als netwerk zijn we betrokken bij de ontwikkelingen rondom onder andere deze werkagenda. We leveren vanuit de praktijk lokale en regionale ervaringen vanuit de verschillende perspectieven van ouders, professionals, jongeren en gemeenten. Samen met onze kernpartners zoals het NJi en het Steunpunt Passend Onderwijs organiseren we activiteiten die raken aan de thema’s van de werkagenda om zo aan te sluiten bij de ontwikkelvragen vanuit het veld en gelegenheid tot uitwisseling en intervisie te geven.
In de brief wordt de Kamer verder geïnformeerd over:
- de contouren van de werkagenda inclusief onderwijs 2035;
- acties en maatregelen voor inclusief onderwijs;
- de vervolgstappen rondom de werkagenda.
Download de kamerbrief in de bijlage, of klik hier.
Downloads
De volgende bestanden zijn bijgevoegd aan dit artitel:
Gerelateerde artikelen:
- Dialoogavond #15 over de belangen die samenwerking in de weg staan
- De expertgroep van Met Andere Ogen
- Renate van de Mooren: ‘Erken dat ieders inbreng van waarde is’
- Bijeenkomst Samen Interprofessioneel opleiden voor inclusiever onderwijs
- Twijfel als krachtig gereedschap voor doorbraken
- Dialoog #15: Veerkracht in het pedagogisch ecosysteem
- ‘Sneller de juiste hulp dankzij bovenregionale samenwerking’
- Bespreek je vraagstuk tijdens Intervisie op 23 mei
- Vragen en antwoorden in onze online community van het Platform Vakmanschap
- Symposium: Onderwijs, Kinderopvang en Jeugdzorg in Noardeast-Fryslân op 4 april