WEL in ontwikkeling
WEL in Ontwikkeling (WIO) wil een nieuwe beweging creëren in situaties waar niet-ingeschreven jeugdigen in het onderwijs vastlopen en zich onvoldoende kunnen ontwikkelen. Dit project sluit aan bij het Nationaal Programma Onderwijs. De ministeries van OCW en VWS hebben Gedragswerk (onderwijs en thuiszitters), Ingrado (leerplicht en RMC) en OZJ (Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd) gevraagd dit project gezamenlijk te realiseren.
In Nederland wonen jeugdigen die niet ingeschreven staan op een school, maar misschien wel perspectief op onderwijs of ontwikkeling hebben als zij hiervoor meer mogelijkheden krijgen. Het gaat om kinderen en jongeren (‘jeugdigen’) met een vrijstelling van de Leerplichtwet op grond van artikel 5 onder a én voor jeugdigen die niet ingeschreven staan op een school en daar géén vrijstelling voor hebben (absoluut verzuim). Veel van deze jeugdigen en hun gezinnen hebben al een boel meegemaakt. Vaak gaat het om situaties met een lange en complexe historie.
Niet erkend
Leren en ontwikkelen kan op veel manieren. Inschrijving in het onderwijs is dan ook geen doel op zich. Soms hebben jeugdigen en ouders zelf ontwikkelmogelijkheden ontdekt, maar worden deze niet erkend. Of wordt de ontwikkeling vanuit de zorg geboden en niet vanuit het onderwijs. Deze waardevolle activiteiten, deze ontwikkeling die er wél is, willen we recht doen en ondersteunen.
Wat is WEL?
Het project WEL in ontwikkeling willen samen met partners (samenwerkingsverbanden speciaal onderwijs, gemeenten, leerplichtambtenaren en regionale expertteams) in de regio’s een nieuwe beweging creëren in situaties die zijn vastgelopen of waarin jeugdigen zich onvoldoende kunnen ontwikkelen. Het project WEL in ontwikkeling loopt tot en met juli 2025.
Voor vragen of meer informatie, mail Sandra Schenk
(c) afbeelding WEL in ontwikkeling
Gerelateerde artikelen:
- Dialoogavond #15 over de belangen die samenwerking in de weg staan
- De expertgroep van Met Andere Ogen
- Renate van de Mooren: ‘Erken dat ieders inbreng van waarde is’
- Bijeenkomst Samen Interprofessioneel opleiden voor inclusiever onderwijs
- Twijfel als krachtig gereedschap voor doorbraken
- Dialoog #15: Veerkracht in het pedagogisch ecosysteem
- ‘Sneller de juiste hulp dankzij bovenregionale samenwerking’
- Bespreek je vraagstuk tijdens Intervisie op 23 mei
- Vragen en antwoorden in onze online community van het Platform Vakmanschap
- Symposium: Onderwijs, Kinderopvang en Jeugdzorg in Noardeast-Fryslân op 4 april