De vrolijke Ivar (9) liep al vroeg in zijn schoolcarrière een leerachterstand op. Een combinatie van regulier onderwijs en een onderwijszorgboerderij zorgde er uiteindelijk voor dat Ivar weer opbloeide en dat duidelijk werd welke ondersteuning hij nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. In dit portret maken we kennis met Ivar, zijn moeder Cristel en Christa, de directeur van de basisschool die een sleutelrol speelde in de zoektocht naar de juiste oplossing voor Ivar.
> Lees meer..Lily is een bijzonder meisje van bijna 10: door een zeldzame hersenaandoening is ze zeer ernstig verstandelijk en meervoudig beperkt en heeft ze 24 uur per dag, 7 dagen per week intensieve zorg nodig. Toch gaat Lily sinds een paar jaar naar school. Daar laat ze op haar goede dagen mooie stapjes zien in haar ontwikkeling. In dit portret leren we Lily kennen door de ogen van haar moeder, juf en een van haar kinderverpleegkundigen. ‘In de kring vertelt ze mopjes en praat ze graag over gebeurtenissen thuis.’
> Lees meer..Met Andere Ogen maakt een special over hoogbegaafdheid die als gespreksstof kan dienen voor de dialoogsessie op 13 oktober in Pakhuis de Zwijger. Wij spraken daarvoor met zes ervaringsdeskundigen over hun ervaringen: wat kwamen zij tegen op hun pad? Wat of wie heeft hen het meest geholpen? Waar hadden zij het meest behoefte aan? Hier het verhaal van Dirk.
> Lees meer..Met Andere Ogen wil de ontwikkelkansen van kinderen vergroten. Maar wie zijn die kinderen? Lees het portret van Yara.
> Lees meer.. Er was eens…
… een meisje dat geboren werd met maar één X-chromosoom. Het Turner-syndroom noemen we dat. Aan de buitenkant zie je ‘ogenschijnlijk’ niets aan haar, maar van binnen zit ze vol verrassingen, ‘bouwfoutjes’, zoals Silvia, haar moeder, het even in het kort omschrijft: haar hart, haar vaten, haar nieren, haar baarmoeder, haar oren, haar handen, haar voeten, alles is anders aan Emma. Want zo heet ze: Emma, de naam van een koningin.
India is een meisje met een meervoudige beperking die naar de KlasopWielen gaat in Alkmaar. Vanwege haar handicap is ze vrijgesteld van onderwijs. Door gerichte interventies vanuit Heliomare, de school en PPO-NK heeft India toch leren lezen en schrijven. Ze wil zich graag verder ontwikkelen om haar droom werkelijkheid te maken: lerares geschiedenis worden. Hiervoor is zorg, begeleiding en onderwijs op maat nodig.
> Lees meer..