Met Andere Ogen maakt een special over hoogbegaafdheid die als gespreksstof kan dienen voor de dialoogsessie op 13 oktober in Pakhuis de Zwijger. Wij spraken daarvoor met zes ervaringsdeskundigen over hun ervaringen: wat kwamen zij tegen op hun pad? Wat of wie heeft hen het meest geholpen? Waar hadden zij het meest behoefte aan? Hier het verhaal van Dirk.
Dirk uit Alkmaar is een reus met brede schouders die na de zomer is vertrokken naar Manchester voor het rugbyteam van de universiteit aldaar. Dirk ziet zijn toekomst in de sport: in rugby, of als mental coach van atleten. "Ik wil een game changer zijn", stelt hij zijn ambitie.
Daar zag het in groep 5 nog niet naar uit. Dirk dreigde vanwege zijn woedeaanvallen een ‘probleemkind’ te worden. Ouders begonnen te klagen. Men "moest iets" met Dirk. Gelukkig was daar juf Joke en die zag het goed: Dirk kon wel eens hoogbegaafd zijn. Bingo. Hij kreeg een plekje in de hoogbegaafdenklas van meester Danne. Die leerde hem omgaan met zijn woede: weglopen, en pas terugkomen als de woede gezakt is. In diezelfde tijd kwam hij in aanraking met rugby. "Vijftien mafkezen in een team, geen flauwekul, gewoon doorbeuken en een hechte broederschap onderling, dit was wat ik zocht", vertelt Dirk.
School was voor hem bijzaak. Hij deed zes jaar over zijn havo, maar hij heeft er nooit een fluit voor hoeven doen. "Het interesseerde me nooit. Ik ging naar school omdat het moest, niet omdat ik er iets aan had. Ik haalde bijvoorbeeld een 4 op een vocabulairetest Engels, terwijl ik me toch al uitstekend kon redden in die taal. Ik had alleen de juiste woordjes niet geleerd. Het onderwijs kan zoveel boeiender zijn! Laat kinderen essays schrijven over zaken die ze boeien, in plaats van ze rijtjes woorden te laten leren. Laat ze hun eigen interesses volgen, met uitdagende projecten over waar ze goed in zijn. Algemene ontwikkeling is ook belangrijk, zeggen ze dan. Maar dat vind ik een zwak excuus. Wat je op school leert, is maar een hele dunne basis onder de piramide van het leven. Je kunt dat ook leren in een cursus van 10 weken. Nu smeren ze het uit over vijf, zes jaar."
Wat hij treurig vindt, is dat vooral kinderen met de meeste potentie last hebben van hoe het onderwijs is georganiseerd. Zelf redt hij het wel. Hij is sterk, en weet wat hij wil: eerst een studie Sport & Excercise Science in Manchester en rugby spelen op zo hoog mogelijk niveau. En dan die game changer zijn die hij worden wil, atleten helpen het beste uit zichzelf te halen. Zoals ook hij het beste uit zichzelf haalt, iedere dag opnieuw. Geheel op eigen kracht.
Het verhaal van Dirk is onderdeel van een special over hoogbegaafdheid die Met Andere Ogen voorbereidt voor de dialoogsessie op 13 oktober a.s. in Pakhuis de Zwijger. Wij laten hierin meerdere ervaringsdeskundigen aan het woord, van de 7-jarige Rudi, tot Paul van 58. Enkele hoogleraren hoogbegaafdheid zullen op de verhalen reflecteren. Met de special hoopt Met Andere Ogen een bijdrage te leveren aan het gesprek over de specifieke leer- en ontwikkelbehoeftes van een groep kinderen van wie we meestal denken: die redden het wel. Wij hopen dat hun verhalen zullen inspireren om met andere ogen naar ze te kijken, zodat we het uiteindelijk anders gaan doen, en anders gaan organiseren.
Lees meer portretten hier.