Passend en inclusief opleiden: zo doen zij dit
In Zo doen zij dit, komen professionals uit de praktijk aan het woord. Met onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat goed gaat, maar ook waar leerpunten liggen. Via deze verhalen hoopt Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) anderen in het werkveld te inspireren. Hoe krijgen toekomstige leerkrachten binnen de opleiding passend en inclusief onderwijs aangeboden?
Aan het woord zijn; Gertjan Boog, o.a. hogeschooldocent Onderwijskunde en Pedagogiek en Minordocent Inclusief Onderwijs (en meer) aan de HUPabo; Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht en Ferry Lock o.a. docent HUPabo Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en Cursuscoördinator Gelijke Kansen & Naar een Inclusieve Groep op HU Amersfoort.
Is inclusief onderwijs in het reguliere programma opgenomen?
Ferry Lock: 'Bij Amersfoort ziet het er iets anders uit dan in Utrecht, al is het de bedoeling dat die programma’s uiteindelijk samen gaan. In Amersfoort ben je in het reguliere programma een jaar lang met inclusief onderwijs bezig; het eerste half jaar met de module ‘Naar gelijke kansen’ en het tweede half jaar de module ‘Naar een inclusieve groep’. In Utrecht werkt het wat anders, dat kan Gertjan beter toelichten.'
Gertjan Boog: 'Inclusie zit zeker in ons reguliere programma, maar niet op de manier zoals in Amersfoort. Meerdere collega’s hebben daar de route inclusief vormgegeven. Daar zit eigenlijk alles in het curriculum. Het idee is om, met hulp vanuit Amersfoort, hier ook een route inclusief te maken. Wat wij nu hebben in jaar drie, zijn een aantal cursussen in het curriculum die hier al erg op inspelen. We hebben Kind en talentontwikkeling (KETO), ontwikkeld door Dorien Corver (Hogeschooldocent HU en coördinator afstuderen flex), Marjolein van Buuren (Hogeschooldocent HU en coördinator afstuderen voltijd) en door mij. Het is een cursus waar de inclusieve route een rol speelt. Dat is ook zo bij Kind en omgeving (KIDOM), waar het gaat over gelijke kansen. Aspecten die in Amersfoort aan de orde komen, komen hier dus ook aan de orde. De minor Inclusief Onderwijs die ik geef, daarvoor kunnen studenten kiezen, deze zit dus niet in het curriculum.'
Lees het hele interview op de website van Steunpunt Passend Onderwijs.
Gerelateerde artikelen:
- Familiescholen centraal in GKA-magazine
- Check de Lokale Inclusie Agenda!
- Beleef de Doen-Dag opnieuw: bekijk de video
- Inclusief onderwijs in 2035
- Video: sfeerimpressie Werkatelier ‘Ontwikkelrecht voor kinderen 2.0’
- Podcast over inclusief onderwijs: Samen naar School
- Inspiratiedocument: Op weg naar inclusievere kinderopvang
- Net verschenen boek: Van individueel naar inclusief onderwijs
- Lees nu deel 2 van het online magazine Iedereen doet mee
- Naar inclusiever onderwijs