Net verschenen boek: Van individueel naar inclusief onderwijs
Van leraren hoor je regelmatig de verzuchting: ‘Het lijkt erop dat de problematiek steeds groter wordt. Hoe moet dat nu met passend onderwijs en inclusief onderwijs?’ Precies over die verzuchting gaat het boek van Bert Wienen dat onlangs is verschenen met de titel: Van individueel naar inclusief onderwijs. Pleidooi voor minder labelen en meer aandacht voor de kracht van onderwijs. Hoe breng je inclusief onderwijs dichterbij in een samenleving die steeds verder psychologiseert?
Steeds meer kinderen krijgen vormen van jeugdhulp en steeds meer kinderen worden verwezen naar verschillende vormen van speciaal onderwijs. Bovendien blijkt uit allerlei studies dat kinderen de afgelopen jaren angstiger en depressiever zijn geworden. En dat terwijl de aandacht voor welbevinden, veerkracht, de nadruk op samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp flink is toegenomen. Net als het aantal zelfhulpboeken voor kinderen. Wat betekent dit als we toe willen naar meer inclusief onderwijs?
Kritisch pleidooi
In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid en het bevorderen van meer veerkracht als politieke oplossing daarvoor. Hij stelt: ‘Alle nadruk ligt momenteel op dat wat het kind (nodig) heeft. Waardoor de belangrijke vraag: ‘Wat kunnen wij als context doen?’ te weinig wordt gesteld. De slinger lijkt te zijn doorgeslagen naar de focus op het individuele kind. Wat moeten we doen om de focus weer te leggen op de kracht van gewoon heel goed onderwijs en dus het belang van de leraar? Want daar ligt de sleutel voor beter en meer inclusief onderwijs.’
Voor wie
Dit boek is geschikt voor professionals die met en voor kinderen en jongeren werken, zoals leraren, intern begeleiders, schoolleiders, bestuurders en zorgcoördinatoren. Maar ook beleidsmedewerkers van gemeenten en jeugdhulpinstanties. Eigenlijk iedereen die verantwoordelijkheid heeft in het opvoeden en begeleiden in de groei van kinderen en jongeren. Veelal mensen die dagelijks ervaren dat het eigenlijk anders moet.
Kosten € 29,95. Klik hier voor meer informatie en om het boek te bestellen.
Over Bert Wienen
Bert Wienen heeft een brede opleidingsachtergrond als psycholoog, onderwijswetenschapper en bedrijfskundige. Sinds 2018 is hij associate lector bij het lectoraat Jeugd van hogeschool Windesheim. Daarnaast werkt hij als ervaren adviseur en projectleider voor gemeenten, jeugdhulp en onderwijs.
Gerelateerde artikelen:
- Bijeenkomst Samen Interprofessioneel opleiden voor inclusiever onderwijs
- Symposium: Onderwijs, Kinderopvang en Jeugdzorg in Noardeast-Fryslân op 4 april
- Netwerkbijeenkomst Aan de slag met schoolaanwezigheid
- Video: sfeerimpressie Werkatelier ‘Ontwikkelrecht voor kinderen 2.0’
- Podcast over inclusief onderwijs: Samen naar School
- Week van Inclusief Onderwijs
- Werkbezoeken inclusiever onderwijs ’23 – ‘24
- Informatiesessie – Op weg naar inclusievere Kinderopvang
- Inspiratiedocument: Op weg naar inclusievere kinderopvang
- Reminder: Bijeenkomst Samen naar School-initiatieven Steunpunt Passend Onderwijs