Rol netwerk Met Andere Ogen bij verbeteraanpak passend onderwijs
Ieder kind of jongere verdient een goede plek om zich te kunnen ontwikkelen. Met de Verbeteraanpak Passend Onderwijs wordt er gewerkt aan betere ondersteuning voor kinderen die dat nodig hebben. In de kamerbrief van 30 maart 2023 wordt duidelijk wat de focus wordt voor het vervolg en is een tweede voortgangsrapportage passend onderwijs opgesteld, mede ten behoeve van het overleg met de Kamer op 4 april jl. Ondersteuning van kinderen en ouders en het versterken van hun positie blijft onverminderd belangrijk.
Met het netwerk Met Andere Ogen dragen we op verschillende plekken bij door knelpunten te agenderen en oplossingen te bieden vanuit goede voorbeelden in het land. Daarnaast willen we de verbinding leggen met aanpakken die een rol hebben gekregen in het oppakken van speerpunten uit de verbeteraanpak. Het ministerie van OCW licht in de voortgangsrapportage en kamerbrief op diverse plekken toe hoe zij in contact zijn met het veld en ons netwerk wordt bij diverse specifieke maatregelen benoemt als plek waar scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden terecht kunnen voor inspiratie en goede voorbeelden uit de praktijk.
Verbetermaatregelen en doelstellingen
De huidige voortgangsrapportage is een vervolg op de rapportage van december 2021. Hierin werden 25 verbetermaatregelen gesteld waaruit 7 doelstellingen zijn gekomen:
- Versterking van de positie van ouders en leerlingen
- Aanpak verzuim en digitaal onderwijs
- Inclusief onderwijs
- Mogelijk maken onderwijszorgarrangementen
- Beter aanbod hoogbegaafdheid
- Onafhankelijk toezicht voor samenwerkingsverbanden
- Landelijke norm voor basisondersteuning
Over de maatregelen wordt in de voortgangsrapportage een update gegeven ten aanzien van de aanpak, behaalde resultaten en met wie er samen wordt gewerkt.
Focus voor vervolg
In de kamerbrief over de voortgang verbeteraanpak passend onderwijs geeft de minister een update over de stand van zaken rondom deze prioriteiten, deelt hij de geleerde lessen en signalen uit de gesprekken en bijeenkomsten in het onderwijsveld, en bepaalt hij de focus voor het vervolg:
- Aandacht voor ondersteuning en toerusting van leraren
- Rollen en verantwoordelijkheden samenwerkingsverbanden en schoolbesturen
- Ondersteunen van kinderen en ouders
- Doorontwikkeling werking ontwikkelingsperspectief (OPP)
Dit moet beter!
In de kamerbrief benoemt de minister dat de indringende en emotionele gesprekken met leerlingen en ouders hem hebben geraakt. Ze vertelden hem over hun jarenlange zoektocht naar een passende plek. ‘Ik kan mij voorstellen dat het aan je vreet als je kind niet de steun krijgt die het nodig heeft. Dat je als ouder het beste voor je kind wil, maar de weg ernaartoe niet duidelijk is. Dit móét beter en daar wil ik samen met uw Kamer en alle betrokkenen hard aan werken’, vertelt minister Wiersma in de kamerbrief. ‘Ouders voelen zich nog vaak alleen staan als hun kind iets extra’s nodig heeft. Zij moeten hier hard voor strijden en veel zelf uitzoeken.’
Hoorrecht
Om hierin verandering te brengen worden er onder andere ouder- en jeugdsteunpunten opgezet. Leerlingen van alle leeftijden moeten hun mening kunnen geven over de ondersteuning die zij krijgen. Ook moeten ouders en leerlingen makkelijker toegang hebben tot informatie over passend onderwijs en de ondersteuningsmogelijkheden binnen de school en het samenwerkingsverband. Om dit te regelen, is het wetsvoorstel Versterking van de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs in de maak. En wordt hoorrecht - betrekken van de leerling bij besluiten die hem of haar aangaan - vastgelegd in de wet.
Met Andere Ogen heeft ook als één van de ambities om inclusieve samenwerking met ouders te bewerkstelligen en werkt gelijktijdig met deze aanpassingen op systeemniveau met ouders en professionals aan versterking van de positie van ouders.
Met Andere Ogen legt verbinding
Om uitvoering te geven aan een aantal maatregelen ontvangen een aantal partijen subsidie. De subsidie van Steunpunt Passend Onderwijs wordt verlengd tot en met 2026 om ondersteuning te bieden aan scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden. Daarnaast ontvangen samenwerkingsverbanden via WÉL in Ontwikkeling middelen om niet-ingeschreven kinderen weer in ontwikkeling en in verbinding met het onderwijs te brengen. En wordt in het kader van Zorg in onderwijstijd de inzet van zorgarrangeurs op scholen in het speciaal onderwijs voor 2023 voortgezet. Met Andere Ogen is in verbinding met deze aanpakken om de lokale praktijk zo goed mogelijk te ondersteunen in het vergroten van de ontwikkelkansen van ieder kind.
Gerelateerde artikelen:
- Inclusief onderwijs in 2035
- Bijeenkomst Samen Interprofessioneel opleiden voor inclusiever onderwijs
- Symposium: Onderwijs, Kinderopvang en Jeugdzorg in Noardeast-Fryslân op 4 april
- Netwerkbijeenkomst Aan de slag met schoolaanwezigheid
- Video: sfeerimpressie Werkatelier ‘Ontwikkelrecht voor kinderen 2.0’
- Podcast over inclusief onderwijs: Samen naar School
- Week van Inclusief Onderwijs
- Werkbezoeken inclusiever onderwijs ’23 – ‘24
- Informatiesessie – Op weg naar inclusievere Kinderopvang
- Inspiratiedocument: Op weg naar inclusievere kinderopvang