Minder eenzaam op reguliere school
Jana Vyrastekova onderzocht de sociale consequenties voor kinderen met ondersteuningsbehoeften in het reguliere onderwijs.
Minister Slob heeft aangegeven dat Passend Onderwijs zich in de komende 15 jaar gaat doorontwikkelen naar Inclusief onderwijs. Vanzelfsprekend moeten reguliere scholen dan wel toegerust zijn om kinderen op de juiste manier te begeleiden. Bij Met Andere Ogen stimuleren we dan ook interprofessionele teams op de werkvloer. Daarnaast moet er ook aandacht komen voor het welbevinden van het kind in de reguliere setting. In dat kader is er recent een interessant onderzoek gepubliceerd waar we op gewezen werden door Mark Weghorst (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid): Belangrijk onderzoek, vers van de pers. Jana Vyrastekova onderzocht de sociale consequenties voor kinderen met ondersteuningsbehoeften in het reguliere onderwijs. Conclusie: met zijn allen naar regulier onderwijs levert sociale winst op! Kijk op: https://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/management/2021/leerlingen-extra-ondersteuningsbehoeften-bouwen/
Gerelateerde artikelen:
- Inclusief onderwijs in 2035
- Bijeenkomst Samen Interprofessioneel opleiden voor inclusiever onderwijs
- Symposium: Onderwijs, Kinderopvang en Jeugdzorg in Noardeast-Fryslân op 4 april
- Netwerkbijeenkomst Aan de slag met schoolaanwezigheid
- Video: sfeerimpressie Werkatelier ‘Ontwikkelrecht voor kinderen 2.0’
- Podcast over inclusief onderwijs: Samen naar School
- Week van Inclusief Onderwijs
- Werkbezoeken inclusiever onderwijs ’23 – ‘24
- Informatiesessie – Op weg naar inclusievere Kinderopvang
- Inspiratiedocument: Op weg naar inclusievere kinderopvang