In Zo doen zij dit, komen professionals uit de praktijk aan het woord. Met onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat goed gaat, maar ook waar leerpunten liggen. Via deze verhalen hoopt Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) anderen in het werkveld te inspireren. Hoe krijgen toekomstige leerkrachten binnen de opleiding passend en inclusief onderwijs aangeboden?
> Lees meer.. UtrechtMet goede zorg in onderwijstijd kunnen alle kinderen in Nederland optimaal tot bloei komen. Toch blijft het door de bestaande wet- en regelgeving lastig om deze zorg goed te regelen. Maar niet op de J.H. Donnerschool, een speciaal onderwijs voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar in Hilversum, waar kinderen binnen het onderwijs-jeugdhulparrangement (OJA) Het Palet snel de juiste hulp krijgen. Jan Hofman, directeur-bestuurder en lid van Met Andere Ogen: ‘We hoeven niet meer voor elke leerling apart een beschikking aan te vragen. We nemen gemeenten dus eigenlijk veel werk uit handen.’
> Lees meer.. UtrechtIn augustus 2023 startte op VSO Heuvelrug College in Zeist en SO Rafael Utrecht een pilot voor bovenregionale samenwerking zorg in onderwijs, met als doel leerlingen in de regio snel de juiste hulp te bieden. Het op die manier versterken van de interprofessionele samenwerking sluit aan bij de ambities van Met Andere Ogen. Wat zijn de positieve effecten van deze pilot tot dusver? En welke lessen kunnen we eruit trekken? Projectleider Liesbeth Sturing: ‘Het belangrijkste dat we hebben geleerd is dat je lef moet hebben.
> Lees meer.. UtrechtSamenwerken begint met elkaar ontmoeten, elkaar leren kennen. Dat moet je organiseren, anders gebeurt het niet, of te weinig, want iedereen heeft het druk met zijn eigen werk. Op een Netwerkbijeenkomst gebeurt het wel: ruim vijftig professionals uit primair en voortgezet onderwijs, van de JGZ en leerplicht, van jeugdhulp en de gemeente én iemand van de bibliotheek, ze waren er allemaal op de Netwerkbijeenkomst over interprofessioneel samenwerken die de gemeente Veenendaal op 9 november 2023 organiseerde in samenwerking met netwerk Met Andere Ogen.
> Lees meer.. UtrechtDe interprofessionele samenwerking versterken is een van de ambities van Met Andere Ogen. Dit jaar zijn daartoe drie Lerende Praktijken aan de slag gegaan om deze ambitie via scholen in hun regio verder vorm te geven. Ze worden gevolgd door de Hogeschool van Rotterdam en een expertgroep met leden van ons netwerk begeleidt het project. Na een periode van voorbereiding en onderzoek is het tijd voor een eerste reflectie: welke geleerde lessen zijn tot nu toe opgehaald? Emma Kager, NPO-medewerker bij Lerende Praktijk Veens Welzijn, een welzijnsorganisatie in Veenendaal, blikt graag met ons terug op die eerste fase. Hoe heeft zij die ervaren? En wat heeft ze geleerd?
> Lees meer.. UtrechtMet Andere Ogen partners in het onderwijs-zorg en jeugddomein weten als geen ander wat boundary crossen is. Lees er meer over in de publicatie van De Hogeschool Utrecht: Grenzen overbruggen in de interprofessionele samenwerking tussen school, kinderopvang en welzijnswerk.
> Lees meer.. UtrechtHet wordt al ‘De Utrechtse aanpak’ genoemd: waar veel gemeenten worstelen met de decentralisatie van de jeugdzorg, springt Utrecht er in positieve zin uit. Zo blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit.
> Lees meer.. Utrecht