Boek over inclusief gedrag als antwoord op probleemgedrag
Leerlingen die ‘ongewenst gedrag laten zien’, kom je in elke school tegen. Ze worden aangeduid als ‘moeilijk te hanteren’, zeker in een volle klas. Deze leerlingen worden vaak gelabeld als ‘zorgleerlingen’, ‘probleemleerlingen’. Maar wat is probleemgedrag nu eigenlijk is, hoe kun je het tegemoet treden en hoe kan inclusie daarbij behulpzaam kan zijn? Daarover gaat het boek Inclusief gedrag van Gijs H. Van Gemert, Karlieneke Speijers en Sofie Sergeant
Elke klas heeft haar buitenbeentjes en dwarsliggers. Juist deze leerlingen kunnen gebaat zijn met inclusief onderwijs. Het ingewikkelde gedrag van een leerling is geen reden om inclusie uit te stellen. Integendeel: inclusief onderwijs biedt juist een antwoord op probleemgedrag in de klas. Het benadrukt aandacht voor iedereen, stimuleert samenwerking en nodigt uit tot creatieve oplossingen.
Dit staat in scherp contrast met de gebruikelijke aanpak van probleemgedrag: een vaak eenzijdige focus op de ‘problematische’ leerling, individuele programma’s en strengere regels. Beter is het om leerlingen te betrekken bij een gezamenlijke zoektocht naar oplossingen. Het boek deelt geen recepten uit, maar kijkt naar wat probleemgedrag nu eigenlijk is, hoe je het tegemoet zou kunnen treden en hoe inclusie daarbij behulpzaam kan zijn.
Auteurs
Gijs H. van Gemert was buitengewoon hoogleraar Gehandicaptenzorg. Hij heeft tientallen jaren gewerkt als consulent en adviseur op het gebied van ernstige gedragsproblemen en de manier waarop men daar dagelijks mee kan omgaan.
Karlieneke Speijers heeft verschillende rollen vervuld in het onderwijs: leraar, intern begeleider en leidinggevende. Zij heeft ervaring binnen het regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Momenteel werkt ze als regisseur Onderwijs & Kwaliteit bij een bestuur voor het regulier basisonderwijs. Ze introduceert inclusie en zoekt aansluiting bij de praktijk van het onderwijs vanuit leraarperspectief.
Sofie Sergeant is hogeschoolhoofddocent aan de Hogeschool Utrecht. Ze doceert en doet onderzoek op het gebied van inclusief onderwijs. Op verschillende plaatsen in Nederland en in het buitenland voert ze projecten uit ter bevordering van inclusief onderwijs.
Het boek Inclusief gedrag. Inclusief onderwijs als antwoord op probleemgedrag is verschreven bij uitgeverij Gompel&Svacina. Ga voor meer informatie naar hun website.