25 februari 2025

Met Andere Ogen samen een boek schrijven

Hoe kunnen scholen zich inzetten op empowerment en het verbreden van de pedagogische basis rond jeugdigen. Dat is de kern van het pas verschenen boek De school midden in de maatschappij van Anja Verwoerdt en Chaja Deen. Anja en Chaja werken al geruime tijd voor het netwerk Met Andere Ogen aan ontwikkelkansen voor kinderen, jongeren en gezinnen. Het plan om samen een boek te schrijven volgde al snel op hun kennismaking. ‘Samen snel schakelen ging dan ook verrassend goed.’

De inspiratie uit het netwerk, hun jarenlange ervaring in het onderwijs- en jeugddomein en aansprekende praktijkvoorbeelden uit het land vormen mooie ingrediënten voor een boek. Thema's als empowerment, het 'verschil als norm' en 'iedereen doet mee' zijn binnen het netwerk Met Andere Ogen, maar ook in het boek leidend. Het boek is een mooie kruisbestuiving van kennis, ervaring en een inspirerend netwerk.

Met Andere Ogen Doen-dag

Het boek vormde de basis voor de Doen-Sessie De school midden in de maatschappij – Bouwen aan een brede pedagogische basis op de Met Andere Ogen Doen-dag 2024. ‘De inspiratie om aan de slag te gaan met de thema’s uit 'de school midden in de maatschappij' komt het beste tot z'n recht met praktijkverhalen. We waren dan ook blij met onze mede presentatoren op de DOEN-dag van Stichting Tabijn (Carla Smits) en de Havenacademie’ (Jessica van Ommen), vertelt Anja.

Samen sta je sterker

Dit boek geeft een boost aan de samenwerking tussen onderwijsprofessionals, hun leerlingen, ouders, hun netwerk en (in)formele partners.

Het biedt: 

  • Wetenschappelijk onderbouwde en praktijkgerichte suggesties voor schoolteams die op een contextgerichte manier werken en kijken naar wat hun leerlingenpopulatie, ook op langere termijn, nodig heeft. 
  • Herkenbare voorbeelden van scholen en hun samenwerkingspartners die succesvol inzetten op het versterken van de pedagogische basis rond hun leerlingen.
  • Een heldere visie en werkwijze gericht op hoe je maatschappelijke opgaven in het onderwijsaanbod kunt integreren.

Het boek is een bron van inspiratie voor schoolteams die met een brede blik op goed onderwijs het schoolhek wijd open durven zetten.

Over de auteurs

Anja Verwoerdt heeft haar roots in het onderwijs. Ze is onderwijsadviseur, orthopedagoog-generalist NVO en GZ-psycholoog (K&J). Ze publiceerde over interprofessionele samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp en promoveert bij de UvA over wat zich onder de oppervlakte van samenwerken afspeelt.

Chaja Deen heeft ervaring als orthopedagoog in het voortgezet onderwijs en in de jeugdzorg en werkt nu bij het Nederlands Jeugdinstituut. Daar richt ze zich op het versterken van kansen, welbevinden en talenten in en rond het onderwijs.