Samenwerken voor succes: van thuiszitten naar schoolaanwezigheid opbouwen

De Met Andere Ogen Doen-Dag op 22 november staat volledig in het teken van de kracht van lokaal, samen en contextgericht werken. Dankzij sterke relaties bouwen we met elkaar aan een inclusieve samenleving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Schoolaanwezigheid is hierbij essentieel: ieder kind heeft recht op onderwijs. Hoe bouw je die aanwezigheid effectief op als een leerling thuis of op school is vastgelopen? En hoe kun je thuiszitten voorkomen?

Tijdens Doen-Sessie 7: Samenwerken voor succes: van thuiszitten naar schoolaanwezigheid opbouwen delen kinder- en jeugdpsycholoog Gezina Topper en ervaringsdeskundige ouder Marieke van de Wiel hun sleutels tot een succesvolle samenwerking. Die kwam tot stand toen Mariekes dochter op de Prof Fritz Redl School kwam – een cluster 4 school voor leerlingen die op school of thuis zijn vastgelopen en waar Gezina werkzaam is als schoolpsycholoog.

Inspireren om het goede te doen

Gezina en Marieke nemen het publiek mee in hun proces van samenwerking, waarin ze met elkaar een hoop uitdagingen zijn aangegaan en gezamenlijk hebben gezocht naar oplossingen en passende ondersteuning. Wat werkt? En hoe en met wie doe je dat? Ze gaan in gesprek over de ervaringen en vragen die er leven om elkaar te inspireren om meer van 'het goede' te doen.  

Praten met het kind

Om vastzittende patronen te doorbreken, is een integraal plan van aanpak en het werken vanuit aanvullende expertise noodzakelijk, zegt Gezina. ‘Hierbij zijn in verbinding zijn met ouders en écht samenwerken belangrijke voorwaarden.’ Marieke beaamt dat, en benadrukt daarbij ook het belang van samenwerking met het kind. ‘Veel professionals praten in aanwezigheid van het kind vaak over het kind en niet met het kind. Terwijl dat laatste juist zo belangrijk is om een gevoel van veiligheid en vertrouwen te creëren.’

Een gevoel van regie

Die veiligheid, dat vertrouwen en in verbinding zijn, zijn noodzakelijk om schoolaanwezigheid weer op te bouwen. Gezina: ‘Je moet hiervoor echt proberen aansluiting te vinden bij het kind of de jongere. Humor kan hierbij een mooi middel zijn.’ Marieke: ‘En het kind een gevoel van regie geven, al is het maar over iets wat in onze ogen klein is, zoals zelf naar school fietsen of kunnen bepalen wat je vandaag graag wil leren.’

Samen een speelveld creëren

Volgens Gezina is het verder belangrijk dat alle professionals en hulpverleners rondom het kind met elkaar een speelveld creëren waarin zij met elkaar, de ouders en het kind gaan spelen, om zo te kijken wat het beste werkt. Op dat speelveld moet je als professional bereid zijn om verder te kijken dan je eigen vakgebied of expertise. ‘Kijk naar het kind, het kind moet altijd centraal staan.’

Geen plekken meer vrij: wil je er toch bij zijn?

Er zijn op dit moment geen plekken meer beschikbaar voor de Doen-Dag. Wil je alsnog een kans maken om erbij te zijn? Schrijf je dan in op de wachtlijst via de aanmeldlink op onze Doen-Dag-pagina. Zodra er een plekje vrijkomt, ontvang je een e-mail. Ook word je dan automatisch ingedeeld voor de Doen-Sessies waar een plek is vrijgekomen.

Kun je er onverwacht niet bij zijn?

Heb je je aangemeld en ben je toch verhinderd? Laat het ons weten. Zo geef je iemand anders de kans om deze inspirerende dag mee te maken. Klik hiervoor op jouw persoonlijke registratielink in de bevestigingsmail van je aanmelding. Scrol naar beneden en klik op de blauwe knop om je inschrijving te annuleren.