Inzichten uit intervisiebijeenkomst over vormen concrete werkagenda

Hoe zorg ik als projectleider in een traject gericht op gezamenlijke visie op samenhang onderwijs-jeugdhulp ervoor dat we, ondanks alle verschillen en verschillende inzichten, toch tot een concrete werkagenda komen? Deze casus was onderwerp van gesprek tijdens de online-intervisiebijeenkomst van Met Andere Ogen en NJi op 23 september.

De casus werd ingebracht door een van de deelnemers. Aan de hand hiervan stonden zij stil bij hun eigen manier van werken en kregen zij inzicht in hun handelen. 

Concrete handvatten  

De concrete handvatten bestonden onder meer uit het door het delen van tools:  

  • Het Rapport van AEF over verschillende rollen in regieneming in de samenwerking tussen onderwijs, zorg en jeugd: "Regieneming is altijd meervoudig, veelzijdig en complex, en omvat meerdere rollen. In de rol van regienemer komen verschillende opgaven en kwaliteiten bijeen. Deze zijn zelden in één persoon te combineren, dus is het de vraag welke ‘verkrijgbaar’ zijn bij verschillende personen om tot een werkbare regieneming te komen." 

 

Waardevolle reacties 

Ook de andere deelnemers gaven aan veel bruikbare inzichten mee te nemen naar hun eigen praktijk:  

  • 'Herkenning dat het bij elkaar brengen van organisaties en personen echt ingewikkeld (kan) zijn.'
  • 'Samenwerken blijft mensenwerk. Je zit met mensen aan tafel en niet met "instanties" of "het bestuur". De mensen moeten het gaan doen. En in de hoofden van mensen leeft van alles aan taal en interpretaties, dus belangrijk om dat helder te krijgen.' 
  • 'Netwerkregie doe je niet alleen, maar met een clubje van gedreven mensen uit verschillende organisaties.' 
  • 'De complexiteit tussen gemeente/bestuurders en onderwijs en je rol als projectleider daar letterlijk en figuurlijk ''tussen''. En dus weer het belang van een gezamenlijk gedragen opdracht/visie etc.' 
  • 'Ik leer ook weer, hoe belangrijk het is om van elkaar te leren, want we vinden veel wielen opnieuw uit. Ik maak ook vooral gebruik van eerdere ervaringen.'  

 

Ook deelnemen aan een intervisiebijeenkomst? 

Werk jij als bestuurder of beleidsmaker/-adviseur in jouw regio aan de samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, zorg en jeugdhulp? En kom je specifieke uitdagingen tegen in de samenwerking waarover je in een kleine setting wil uitwisselen met collega-beleidsmakers/-adviseurs en bestuurders? Geef je dan op voor de volgende online-intervisiebijeenkomsten en denk na over een intervisievraagstuk op 11 november.