Samenwerking ouders, school en jeugdhulp
Betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kind heeft een directe positieve invloed op de ontwikkeling van het kind. Maar het is niet altijd eenvoudig om ouders en leerkrachten op één lijn te krijgen, vertelt NJi’er Hoda Yamani. Met haar ervaring als intern begeleider in het onderwijs weet ze hoe belangrijk het is om als leerkracht een sterke relatie op te bouwen met ouders.
‘Een vertrouwensband opbouwen begint met echte interesse in elkaars situatie. Niet alleen tijdens formele gesprekken, maar ook tijdens informele gesprekken op het schoolplein en door te weten wat er speelt in het gezin. Vaak hebben ouders en leerkrachten verschillende opvattingen over wat het beste is voor het kind. Een goed gesprek is meestal de eerste stap naar een goede samenwerking. De toolkit ‘Samen voor het kind’ van het NJi kan daarbij helpen. Door te praten, ontdek je elkaars standpunten en kun je verwachtingen en behoeften duidelijk maken. Wederzijds begrip bouwt een vertrouwensband op die van onschatbare waarde is, vooral als er bijvoorbeeld extra ondersteuning nodig is.’
Lees het verhaal en de tips van Hoda Yamani [Oud-intern begeleider Hoda Yamani over de samenwerking tussen school en ouders | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl)]
Gerelateerde artikelen:
- Dialoogavond #15 over de belangen die samenwerking in de weg staan
- Renate van de Mooren: ‘Erken dat ieders inbreng van waarde is’
- Twijfel als krachtig gereedschap voor doorbraken
- Dialoog #15: Veerkracht in het pedagogisch ecosysteem
- Wetsvoorstel ‘Versterking positie ouders en leerlingen’
- Twee jaar WEL in ontwikkeling
- Oproep aan de politiek: ga op werkbezoek
- Voor de Jeugd Dag: werken aan een sterke gemeenschap
- Prestatiedruk: 'Neem signalen van jongeren serieus'
- Terugblik webinar Jeugdhulp in School