Verslag ‘Versterken van de pedagogische basis | Landsdeel West’

Ook op het vierde en laatste webinar uit de reeks Versterken van de pedagogische basis op 26 juni kwamen prachtige voorbeelden voorbij van hoe je door samen te werken tot praktijken komt waarin je het verschil kunt maken voor kinderen en jongeren. Vanuit Hotel New York Rotterdam besprak Marleen van Berkum, directeur-bestuurder bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Goeree-Overflakkee, met gasten uit onderwijs, jeugdhulp en wetenschap hoe we de omgeving rond jongeren kunnen versterken. Hoe kunnen we dat vooral integraal doen, met elkaar, in plaats van allemaal apart?

'Normaliseren' is daarbij een sleutelwoord, zo bleek uit de bijdrage van Rob Gilsing, lector Jeugdhulp in transformatie bij de Haagse Hogeschool. Hij opende met een prachtig voorbeeld van hoe het, goedbedoeld, soms mis kan gaan bij het bieden van hulp. Hij vertelde over kapster Tess, 22 jaar. Acht jaar geleden ging het niet goed met haar: ze werd gepest, vertoonde gedrag dat bij een puber hoort, en haar schoolprestaties kelderden. Haar school meldde haar aan bij het 'lokale team' en een reeks van 'multidisciplinaire overleggen' (MDO's) volgde, waarbij Tess en haar ouders zich steeds minder op hun gemak voelden. Tess wist intussen heel goed wat ze wilde: naar de kappersopleiding, maar daarvoor was ze nog te jong. De jeugdarts drong aan op diagnostiek: Tess zou wel eens 'adhd kunnen hebben'. Dat wekte nog meer ergernis. Tess en haar ouders namen het heft in eigen handen: via een time-outvoorziening begon Tess zodra het kon aan de kappersopleiding. Inmiddels heeft ze de opleiding afgerond en droomt ze van een eigen kapsalon. 
Wat hier vooral misging, volgens Rob Gilsing, is dat goedbedoelende professionals de regie wilden overnemen over het leven van Tess. Ze werd gereduceerd tot een 'probleem' dat je kon 'medicaliseren'.

Lees het verslag en bekijk de registratie.