Waardevolle intervisiebijeenkomst Van visie naar praktijk

De online-intervisiebijeenkomst van Met Andere Ogen en NJi op 23 mei stond in het teken van de casus: Hoe blijf je, in een netwerk van verschillende partijen, onderling vertrouwen versterken en blijf je je samen verantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling van deze leerlingen? Hoe maak je de overgang van visie naar praktijk en hoe stuur je daarop? De casus werd ingebracht door een van de deelnemers. Aan de hand hiervan stonden zij stil bij hun eigen manier van werken en kregen zij inzicht in hun handelen.

De casusinbrenger kreeg concrete handvatten voor het ingediende vraagstuk:

  • focus niet alleen op inhoud, maar heb het scherper over verwachtingen van elkaar en de randvoorwaarden om ze te realiseren

  • Maak het klein en concreet, zorg voor een aantal goede praktijken, een aantal mensen die een voortrekkersrol kunnen gaan trekken en bouw dat uit. Mobiliseer de stuurgroep om samen met de projectgroep uitvraag te doen in de achterban. 

  • Betrek basisvoorzieningen in de wijk tbv duurzame inclusie.

  • Kies twee wijken, en laat iedereen uit de stuurgroep mensen meenemen die kansen zien; praktische mensen met lef en moed.

  • Ruimte voor maatwerk en afstemming is mooi, maar geef mensen ook een beeld voor ogen waar ze ja tegen zeggen.

Iedereen leert van de intervisie


De bijeenkomst werd als zeer waardevol ervaren. De deelnemers gaven aan het volgende mee te nemen naar hun eigen praktijk:

  • Beter de belangen van alle betrokken partijen in beeld krijgen en meer focus op de 'onderstromen' die ook nog spelen. Beter vooraf al rekening mee houden om te voorkomen hier later in het proces alsnog last van te krijgen.

  • Ik heb veel zaken gehoord die ik goed kan gebruiken in mijn opdracht:

    • praktijk erbij betrekken in vroegtijdig stadium;

    • niet alleen over inhoud hebben, maar concreet maken wat het betekent;

    • werkgroep/taskforce samenstellen die een goede vertegenwoordiging is van de regio; 

    • neem de tijd om een stevig fundament te leggen; daar heb je op een later moment profijt van;

    • dat het langzame processen zijn waarin je 2 stappen vooruit zet en 1 achteruit.   

  • Maak het klein. Wat hebben we nodig (voorwaarden) om ‘te doen’? Aandacht voor aanpak in de context. Concrete doelen uitwerken, alert blijven op middelen die de doelen dienen en niet andersom.

  • Dat het belangrijk is om in het proces alle lagen mee te nemen (praktijk, beleid, bestuur) en het klein te houden. Delen van kleine successen van de moedige mensen om vanuit daar verder te bouwen. 

Doe ook mee aan een intervisiebijeenkomst

Werk jij als bestuurder of beleidsmaker/-adviseur in jouw regio aan de samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, zorg en jeugdhulp? En kom je specifieke uitdagingen tegen in de samenwerking waarover je in een kleine setting wil uitwisselen met collega beleidsmakers/-adviseurs en bestuurders? Geef je dan op via onze agenda voor één van de online intervisiebijeenkomsten en denk na over een intervisievraagstuk! De eerst volgende is op maandag 23 september van 14.30 - 16.00 uur.