Oplossingenlab 15

In 2024 worden drie bijeenkomsten georganiseerd over hoe onderwijs en zorg te organiseren voor kinderen met een zeer intensieve zorgvraag in het onderwijs. Integraal kijken, handelen en sturen staan centraal. Tijdens deze tweede bijeenkomst focussen we ons op het samenstellen van integrale programma’s. Welke keuzes maak je rondom inhoud en organisatie? Wat doet dat met de kwaliteit? Ook kijken we naar de voordelen van het collectief organiseren bij de vormgeving van integrale programma’s. Wat is de rol van een zorgteam binnen de school en wat betekent dit voor kinderen en ouders?

Alle samenwerkende partners zijn welkom!

Je kunt de volgende programmaonderdelen verwachten:

. Verhaal van een ouder; ervaringen van ouders bieden inspiratie waarvoor we bij elkaar komen: het nóg beter te doen. 
· Twee praktijkvoorbeelden; vanuit Limburg en Drenthe vertellen een school voor speciaal onderwijs en zorginstelling over hun samenwerking en hun ervaringen met integrale programma's. Hoe hebben zij deze programma's leren vormgeven waardoor kinderen kunnen groeien? Ze nemen ons mee in wat dit betekent voor het team op school, het samenwerken in de klas, het interprofessioneel overleggen en sturen en de rol van de ouders. Ook wordt stil gestaan bij de geleerde lessen. 
· Gespreksgroepen; we gaan dieper in op hoe we de gedeelde ervaring en kennis vanuit de twee voorbeelden kunnen benutten voor de eigen praktijk. We doen dat met een stappenplan dat uit de praktijkvoorbeelden is voortgekomen. Je kunt met elkaar uitwisselen en vragen en kennis uit je eigen praktijk delen.
· Reflectie; waar komen we vandaan komen en wat is al bereikt rondom ‘zorg in onderwijstijd’? 
· Beleid; OCW praat ons bij over de meest actuele ontwikkelingen.   
· Hoe alle expertise en vragen te verbinden? In de vorige bijeenkomst hebben deelnemers uitgebreid vragen en goede voorbeelden opgeschreven. We doen een voorstel hoe we dit rijke beeld nuttig en effectief kunnen delen.

Aanmelden

Ga naar ons agenda item voor meer informatie en om je aan te melden.