Noelle Pameijer: professionals hebben samen met ouders, kinderen/jongeren en leraren nog meer impact!

Op 24 november organiseren we de Met Andere Ogen Doen-Dag 2023 met als thema ‘Samen impact maken in jouw regio’. In iedere nieuwsupdate vertelt een van de sprekers/begeleiders over hun input voor die dag. Dit keer Noëlle Pameijer van Werksessie 8 over de kracht van feedback (stralend en balend van en met elkaar leren) en de inzet van praktische tools daarbij

Noëlle Pameijer is kinder/jeugdpsycholoog en trajectbegeleider bij Stichting Elan en SWV Passsend Onderwijs Unita. Al zo’n 30 jaar werkt ze met veel plezier in het onderwijs samen met leraren, begeleiders, ouders, kinderen/jeugdigen en hulpverleners, eerst in Nijmegen, toen in Amsterdam en nu in Hilversum e.o. ‘Vanuit stichting Elan in onderwijs en SWV PO Unita denk ik mee op beleidsniveau en doe ik mee op de werkvloer in scholen, klassen en multidisciplinaire overleggen. Hierin denken en doen ouders, leerlingen en leraren mee, zij staan centraal.’ 

Regionale netwerk

Pameijer speelde een rol in het ontwerp van het regionale netwerk. ‘In 2014 kwamen Passend Onderwijs en Transitie Jeugdzorg met mooie thema’s, zoals minder labels, de-medicaliseren, samenwerken en de focus op mogelijkheden en talenten. We hebben toen met handelingsgericht samenwerken pilots gedaan in scholen en met gemeenten, samen met ouders en kinderen/jeugdigen. Inmiddels is die werkwijze geïmplementeerd en geborgd in Unita, ondanks veel succeservaringen, liggen er ook uitdagingen zoals voor kwaliteitsvol onderwijs in de basis en jeugdhulp de school in.’

Meerwaarde

Als meerwaarde van dit netwerk kan Pameijer vele voorbeelden noemen. ‘De dynamische sfeer, het systemische denken en de diversiteit in deelnemers, maar ook de verbinding tussen onderwijs en jeugdzorg, de samenwerking met ouders en kinderen/jeugdigen, het out of the box denken en het proactief vooruitkijken en mogen dromen.

Werksessie

Op de Met Andere Ogen Doen-Dag bespreken Noëlle Pameijer en Ellen Donkers (NJi) een beproefd kader voor daadwerkelijke samenwerking, vanuit gelijkwaardigheid én verschillende rollen. ‘Hierbij denken we met elkaar mee zonder op elkaars stoel te gaan zitten. De focus ligt op het vragen van feedback aan ouders, kinderen/jeugdigen, leraren, collega’s en andere professionals, zowel op het niveau van de instelling (NJi) als op casusniveau (Unita): waarom en hoe doe je dat? Met als doel: van en met elkaar stralend leren (van de successen) én balend leren (van de missers)’. Ze hoopt die dag mensen en jongeren te treffen met een hart voor samenwerking en met een attitude van niet de schuld bij de ander leggen maar de oplossing bij jezelf zoeken.

Noëlle Pameijer (www.hgw-noelle-pameijer.nl)

Meld je aan voor de Doen-Dag op 24 november!

Heb je je nog niet aangemeld voor de Doen-Dag op 24 november? Doe dit dan gauw door je hier te registreren.