Angstpodcast De bange scholier
In De bange scholier, een nieuwe, extra aflevering van De Angstpodcast reizen Daan Heerma van Voss en Remy van den Brand af naar middelbare school Greijdanus Hardenberg. Sinds de lockdowns vallen de vele berichten op over jongeren die in toenemende mate angstig en/of somber zijn. Is covid-19 de boosdoener, of is er meer loos?
Daan en Remy schuiven aan bij het spreekuur angst en depressie van gedragsdeskundige Frouwkje Mulder en praten met scholieren Tess en Niels. Ook spreken ze schooldirecteur Chris van der Meulen en Bert Wienen, associate-lector Jeugd aan de hogeschool Windesheim.
De middelbare school is voor Daan Heerma van Voss de plek waar hij voor het eerst te maken krijgt met paniekaanvallen. Zo erg, dat hij het lokaal uitrent. Dit tot verbazing van klasgenoten, die er niets van begrijpen – en Daan zelf trouwens ook niet.
Later ontdekt Daan dat hij niet de enige in de familie is die wordt geplaagd door angsten. Zijn moeder, oma en ook zijn overgrootvader hadden er last van. Daan schreef er een boek over: De bange mens. Samen met programmamaakster Remy van den Brand maakte hij bovendien De angstpodcast. Tussen de lockdowns door spraken Daan en Remy ervaringsdeskundigen en wetenschappers, of een combinatie daarvan, zoals hersenwetenschapper Erik Scherder.
Luisteren
Luister Angstpodcast deze speciale aflevering van de angstpodcast.
Over Daan Heerma van Voss
Daan Heerma van Voss (1986) is historicus en schrijver. Voor zijn journalistieke werk won hij De Tegel. Zijn literaire werk werd voor verscheidene prijzen genomineerd, en vertaald in het Zweeds, Spaans, Duits en Chinees.
Over Remy van den Brand
Remy van den Brand (1978) werkt als eindredacteur en programmamaker bij de VPRO. Ze startte bij de wetenschapsrubriek Noorderlicht van het NPO Radio 1-programma De ochtenden en werkte sindsdien mee aan diverse radio- en tv-programma’s en podcasts, waaronder Argos, The mind of the universe en De familie Romeijn.
Gerelateerde artikelen:
- Samenwerking ouders, school en jeugdhulp
- Dialoogavond #15 over de belangen die samenwerking in de weg staan
- Renate van de Mooren: ‘Erken dat ieders inbreng van waarde is’
- Twijfel als krachtig gereedschap voor doorbraken
- Dialoog #15: Veerkracht in het pedagogisch ecosysteem
- Wetsvoorstel ‘Versterking positie ouders en leerlingen’
- Twee jaar WEL in ontwikkeling
- Oproep aan de politiek: ga op werkbezoek
- Voor de Jeugd Dag: werken aan een sterke gemeenschap
- Prestatiedruk: 'Neem signalen van jongeren serieus'