Jazz wil denken vanuit het kind
Ik ben Jazz van Strijland, psycholoog en sinds enkele jaren werkzaam binnen het onderwijsveld. Binnen met Andere Ogen ga ik aan de slag als coördinator van het inspiratienetwerk. Ik zal mij bezig houden met het faciliteren en uitbouwen van het inspiratienetwerk en het verder ontwikkelen van ons aanbod aan het inspiratienetwerk.
Mijn carrière binnen het onderwijs begon op een middelbare school. Ik coördineerde de onderwijsondersteuning en begeleidde een trajectklas met kinderen met leer- en gedragsproblematiek. Al gauw merkte ik dat het mij dreef om alle betrokkenen rondom de kinderen bij elkaar aan tafel te krijgen en samen naar één doel toe te werken; namelijk de betere ontwikkelkansen voor de kinderen. Inmiddels ben ik werkzaam als adviseur Onderwijs en Jeugd bij BMC. Vanuit BMC vervul ik diverse rollen op de werkvloer binnen het onderwijs (intern begeleider SO, schoolcontactpersoon en psycholoog samenwerkingsverband PO) en combineer dit met opdrachten voor het programma Met Andere Ogen. Het doel van dit programma sluit volledig aan op de verlangens die ik sinds de start van mijn carrière binnen het onderwijs heb; namelijk een verbeterde samenwerking tussen de betrokkenen rondom het kind om daarmee diens ontwikkelkansen te verbeteren.
Met Andere Ogen geeft mij inzichten en handvatten om het gesprek over de samenwerking rondom het kind aan te durven gaan op scholen, om het belang hiervan te benadrukken en om hierin een actieve rol te zoeken. Anderzijds geeft mijn praktijkervaring mij belangrijke inzichten om mee te nemen naar Met Andere Ogen. Zo streef ik ernaar om de beweging Met Andere Ogen dichterbij de praktijk te brengen en zo bijvoorbeeld ook intern begeleiders, ouderfunctionarissen en wijkteammedewerkers mee te laten bewegen. In mijn ogen is het programma Met Andere Ogen geslaagd als op de werkvloer vanuit het kind gedacht wordt, de betrokken partijen rondom het kind vanuit die visie gemeenschappelijke doelen hebben en zij er in samenwerken om de gemeenschappelijke doelen te behalen.