Jongeren die lekker in hun vel zitten, leren beter. Een groot deel van jongeren ervaart echter schoolstress en prestatiedruk en daardoor neemt schoolverzuim toe. De Wegwijzer Mentaal Kapitaal is een online tool die scholen helpt om het gesprek aan te gaan over het welbevinden van hun leerlingen en om praktische stappen te zetten om dit welbevinden te verbeteren.
> Lees meer.. NationaalOnderwijs buiten de schoolmuren is de verzamelnaam voor initiatieven waarbinnen onderwijs wordt aangeboden in een niet-reguliere setting zoals onderwijszorgarrangementen, onderwijs op zorgboerderijen en afstandsonderwijs.
> Lees meer.. NationaalElk kind verdient optimale ontwikkelkansen. Ouders en verzorgers spelen hierin een sleutelrol. Toch blijkt in de praktijk dat een inclusieve samenwerking niet altijd vanzelfsprekend is. Daarom zetten we ons als netwerk Met Andere Ogen in om deze samenwerking te versterken. Tijdens de eerste bijeenkomst op 28 januari brachten we alle ambassadeurs samen om kennis te delen, elkaar te inspireren en samen te werken aan de groei van deze beweging.
> Lees meer.. NationaalBinnen de Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd en andere projecten van ZonMw is veel waardevolle kennis ontwikkeld over integraal werken. Dit online magazine staat vol nieuwe werkwijzen, innovaties, methodieken en tools waar professionals, beleidsmakers en onderzoekers in de brede jeugdsector direct mee aan de slag kunnen.
> Lees meer.. NationaalVoor professionals in onder andere wijkteams en CJG's is het niet eenvoudig om met ouders en kinderen samen te beslissen over passende hulp. De nieuwe 'Keuzehulp jeugd en gezin' helpt daarbij.
> Lees meer.. Nationaal'Thuis is de plek waar je woont en waar je je thuis voelt.' Dit was een antwoord van een 17-jarige jongere op de vraag wat thuis voor hem betekent. Een belangrijke vraag als je werkt met kinderen en gezinnen. Wat kun je als professional doen om ervoor te zorgen dat thuis een fijne plek is en blijft? En hoe werk je daaraan samen met gezinnen en hun netwerk? Deze handreiking helpt professionals die werken met kinderen, jongeren en gezinnen met meervoudige, ernstige en langdurige problemen.
> Lees meer.. NationaalDe Doen-Dag stond in het teken van inspireren en verbinden, om elk kind dichtbij huis te bieden wat het nodig heeft. En dat heeft gewerkt! Het verslag van de dag geeft je een inkijk in de meest waardevolle gesprekken, inzichten én opbrengsten.
> Lees meer.. NationaalDe Doen-Dag bracht niet alleen inspiratie, maar ook praktische tools waarmee je direct aan de slag kunt in jouw eigen praktijk. Zo kan ook jij de relaties en samenwerking tussen onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang in jouw regio versterken. En bijdragen aan een inclusievere samenwerking met ouders en verzorgers.
> Lees meer.. NationaalIn 2025 treedt de Wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking. Met deze wet moeten scholen het volledige ondersteuningsaanbod opnemen in de schoolgids en moeten zij leerlingen hoorrecht geven over hun ontwikkelperspectief (OPP) en over het ondersteuningsaanbod. Bekijk de uitlegvideo.
> Lees meer.. Nationaal Wat als leerplichtambtenaren niet alleen controleren, maar ook inspireren?
In de korte documentaire 'De rol van leerplicht in het project WEL in Ontwikkeling' volg je hun unieke bijdrage aan het aanpakken van schoolverzuim, thuiszitten en uitval. Van droomgesprekken met jongeren tot creatieve oplossingen binnen bestaande regels—ze denken en doen anders om leerlingen weer in hun kracht te zetten.