09:15
Inloop
Datum: Vrijdag 22 november 2024
Tijd: 09.15 tot 16.30 uur
Locatie: Buitenplaats Kameryck, Oortjespad 3, 3471 HD Kamerik (route)
Deelname aan dit evenement is kosteloos.
Welkom op de pagina van de landelijke Met Andere Ogen Doen-Dag op 22 november, met als thema ‘Sterke relaties voor een inclusieve samenleving’. De kracht van lokaal, samen en contextgericht werken. En die kracht benutten, dat doen we met hechte professionele en persoonlijke netwerken in de buurt. Want inclusief opgroeien kan alleen als we met vertrouwen in elkaar, ieder kind dichtbij huis kunnen bieden wat het nodig heeft. Hieronder vind je meer informatie over het programma, de Doen-Sessies en hoe je je kunt aanmelden.
Iedereen die betrokken is bij of werkzaam is in onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang is welkom: van professionals en beleidsmakers tot ouders, jongeren, directies en bestuurders. Samen met je samenwerkingspartners deelnemen maakt de ervaring en de impact nog rijker.
Wij vinden het belangrijk om elkaar te inspireren, met elkaar de verbinding op te blijven zoeken en die te versterken. Daarom bieden wij de leden tijdens onze landelijke netwerkbijeenkomst weer een dag vol inspirerende sprekers, interactieve Doen-Sessies, goede voorbeelden en ruimte voor ontmoeting. Want alleen met elkaar boeken we successen en doorbraken. En dat begint bij elkaar leren kennen en in verbinding blijven.
Dit jaar draait dan ook helemaal om de kracht van de relatie in het contextgericht en lokaal samenwerken. Hoe betrek je alle partners rondom de school? Hoe ziet inclusieve kinderopvang en inclusief onderwijs eruit? Hoe kun je de samenwerking met ouders en professionals versterken? Hoe richt je je netwerkregie effectief in? Tijdens deze dag gaan we actief met elkaar in gesprek en aan de slag met deze en andere vragen.
09:15
Inloop
09:45
Opening
11:15
Koffiepauze
13:15
Terugkoppeling Doen-Sessies | Ronde 1
14:15
Koffiepauze
15:30
Terugkoppeling Doen-Sessies | Ronde 2
16:30
Feestelijke muzikale afsluiting
Spreker en auteur Rico Bakker
Onze hersenen zijn snel en efficiënt door de verbindingen die we elke dag maken. Die verbindingen houden ons leven georganiseerd en voorspelbaar. Ze helpen ons problemen op te lossen met weinig moeite, en door logisch en systematisch te denken. Dat is geweldig, want logica brengt ons veilig en snel van A naar B. Maar soms weerhoudt het ons ervan om alternatieve perspectieven te zien.
Creatief denken is één van de belangrijkste vaardigheden in de 21e eeuw. Er wordt steeds vaker een beroep gedaan op onze innovatiekracht. Hoewel we vaak denken dat we vrijheid nodig hebben om creatief te zijn, kunnen beperkingen verrassend genoeg de meeste creativiteit opwekken. Als we anders willen denken, moeten we andere vragen stellen; vragen die kunnen leiden tot krankzinnige, onrealistische en ronduit slechte ideeën.
Rico Bakker neemt ons tijdens deze keynote mee in de kracht van een slecht idee en helpt ons een andere blik in te nemen bij het oplossen van problemen.
Rico Bakker is contentmaker, spreker en auteur van het boek ‘De kracht van een slecht idee’. Hij helpt mensen los te komen van hun klassieke perspectief en open te staan voor vernieuwing. In zijn podcast interviewt hij mensen die buiten de gebaande paden gaan en binnen organisaties gebruikt hij slechte ideeën en absurde gedachte-experimenten om onconventionele antwoorden te vinden op essentiële vraagstukken.
__________________
Strategisch adviseur, schrijver en spreker op het gebied van de gezonde leefomgeving Vincent Luyendijk.
Tijdens deze keynote gaan we opzoek naar wat een plek een fijne plek maakt. We maken een reis langs voorbeelden in binnen- en buitenland en ontdekken dat je ook anders naar onze publieke ruimte kunt kijken. Niets is voor altijd, kan het niet anders. Wat als we meer inzetten op gezondheid, duurzaamheid en kansengelijkheid? Wat als we slim samenwerken met andere domeinen? Welke kansen en mogelijkheden ontstaan er dan?
Vincent Luyendijk is strategisch adviseur op het vlak van de gezonde leefomgeving. Eerder was hij directeur bij een ontwerp- en innovatiebureau en bij de KNWU. Momenteel werkt hij samen met een netwerk van experts aan een duurzame toekomst voor steden en organisaties. Hij doet onderzoek naar het creëren van fijne plekken en zijn inspiratieboek ‘De Fijne Stad’ komt eind 2024 uit.
Domeinoverstijgend en interprofessioneel samenwerken; we zijn er dagelijks mee aan de slag en we zien dat het lang niet altijd gemakkelijk is om te komen tot resultaten. In deze Doen-Sessie gaat Bianca den Outer graag in gesprek met jullie aan de hand van jullie ervaringen en deelt zij concrete interventies die je kunt toepassen om een samenwerking die vastgelopen is vlot te trekken of hoe je besluitvorming in een samenwerking kan versnellen. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en bewezen werkzame interventies, vertelt zij vanuit de praktijk hoe een samenwerking kan gaan vliegen!
Jongeren en ouders die maatwerk nodig hebben, krijgen geregeld “nee” te horen. Professionals vinden het lastig om uitzonderingen te maken. Bijna alles wat jongeren en ouders nodig hebben mag en kan gewoon, maar we lopen vaak aan tegen een oerwoud aan regels, procedures en protocollen. Hoe kan je als professional en organisatie maatwerk bieden en de jongere en ouders echt helpen? Harry Kruiter gaat tijdens deze Doen-Sessie met de deelnemers aan de slag met het doorbreken van routines en herkennen van defensief gedrag zodat we beter in staat zijn om mensen écht te helpen. Om mensen beter te helpen.
Ontwikkelingen in de maatschappij komen met kinderen en jongeren de school in. De uitdagingen in de onlinewereld, de zorgen om klimaatverandering of de druk om te presteren. Met deze thema's hebben schoolteams dagelijks te maken. Hoe ga je daar met leerlingen, ouders en samenwerkingspartners in de waan van de dag mee om? En hoe zet je het schoolhek wijd open voor steunende relaties? Tijdens deze Doen-Sessie gaan we hierover graag met je in gesprek aan de hand van ons nieuwe boek 'De school midden in de maatschappij'. Onderwijsprofessionals met ervaringsverhalen inspireren ons hierbij.
Inhoudelijk coördinator interprofessioneel samenwerken Met Andere Ogen
LinkedIn
__________________
Senior adviseur bij het Nederlands Jeugdinstituut op de thema’s leerlingparticipatie, pedagogische basis, onderwijs-jeugdhulp en jeugdbeleid
LinkedIn
Wil jij actief bijdragen aan een inclusieve gemeenschap vanuit jouw rol en positie? Ontdek tijdens deze Doen-Sessie hoe jij verschil kunt maken in de dynamiek tussen onderwijs, zorg en het bredere netwerk rondom kinderen en jongeren. Tijdens deze workshop deelt Astrid haar inzichten uit praktijk, theorie en onderzoek. Samen gaan we aan de slag met de mechanismen die cruciaal zijn voor het versterken van gezamenlijke interacties en het verbreden van je interpretatiekader. Ontdek hoe jij vanuit jouw eigen positie en rol kunt bijdragen aan sterke relaties binnen je regionale netwerk, waardoor kinderen en jongeren zich welkom voelen en kunnen groeien. Levi van Dijk zal als ervaringsdeskundige met jullie reflecteren op inzichten en ervaringen.
Bestuurder, adviseur en onderzoeker bij WegWijs in Gedrag
Wegwijs In Gedrag | LinkedIn
__________________
Tijdens deze Doen-Sessie nodigen we professionals aan de hand van het samenwerkingsspel uit om hun rol en belangen in interprofessionele en integrale samenwerking te heroverwegen. Het onthult de complexiteit van samenwerken en stimuleert gesprekken over aannames en belangen. Het spel zet begrip om in begrijpen en bevordert zelfreflectie bij spelers over hun rol en andere belangen binnen de samenwerking. Doe jij mee?
Schoolleider 4YOU ACADEMIE en buitenpromovenda aan de Universiteit van Amsterdam
Samenwerkingsspel | United4Education | LinkedIn
__________________
Hoe zou het zijn als kinderen met en zonder beperking dagelijks samen leren en spelen? In deze workshop verkennen we de kracht en mogelijkheden van Samen naar School-klassen. Aan de hand van stellingen en vragen duiken we in de twijfels en zorgen, maar vooral in de positieve effecten en het enthousiasme dat inclusief onderwijs met zich meebrengt. Een inspirerende sessie voor iedereen die nieuwsgierig is naar de meerwaarde van inclusie voor kinderen, ouders en leerkrachten!
Programmamanager Samen naar School – Stichting het Gehandicapte Kind
Maartje van Boekel | Woordvoerders etc. | LinkedIn
Onderwijszorgadviseur Samen naar School – Stichting het Gehandicapte Kind
Het gehandicapte kind | LinkedIn
__________________
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Hoe ga je als school om met kinderen en jongeren die verminderd naar school komen? Een integraal plan van aanpak en het werken vanuit aanvullende expertise is hierbij noodzakelijk om vastzittende patronen te doorbreken. Hierbij is in verbinding zijn met ouders en écht samenwerken een belangrijke voorwaarden. Gezina en Marieke nemen jullie in deze Doen-Sessie mee in hun proces van samenwerking, waarin ze uitdagingen zijn aangegaan en gezamenlijk hebben gezocht naar oplossingen en passende ondersteuning. Wat werkt? En hoe en met wie doe je dat? We gaan met elkaar in gesprek over de ervaringen en vragen die er leven om elkaar te inspireren om meer van 'het goede' te doen. Samen kunnen we schoolaanwezigheid naar een hoger niveau tillen! En vergeet niet... aanwezig zijn is het halve werk!
K&J psycholoog NIP, Schoolpsycholoog Prof Fritz Redl school (VSO) Utrecht
Schoolpsycholoog Amersfoort | LinkedIn
__________________
Ervaringsdeskundige ouder
Collectieve financiering van Zorg in Onderwijstijd wordt gezien als kansrijke oplossing, zowel voor jongeren in het gespecialiseerd onderwijs als in het regulier onderwijs. Door middel van collectieve financiering hoeft er niet meer voor elk kind een individuele indicatie of beschikking te worden aangevraagd, maar komt er ruimte voor een aantal vaste zorgverleners op school die flexibel en efficiënt kunnen inspelen op wat kinderen nodig hebben. Maar hoe breng je in kaart wat de hulpvragen van de kinderen en jongeren zijn waarvoor Zorg in Onderwijstijd een oplossing kan bieden? En hoe maak je een goede verbinding tussen onderwijs en zorg? Tijdens deze Doen-Sessie krijgen jullie handvatten voor het in kaart brengen van de hulpvragen van de kinderen en jongeren en leren jullie aan de hand van een simulatie van gesprekken tussen onderwijs en (jeugd)zorg hoe deze domeinen te verbinden, overlegstructuren op te zetten en duurzame afspraken te maken.
Projecteider en zorgarrangeur Onderwijsconsulenten voor project Zorg in Onderwijstijd
LinkedIn
__________________
Waar de ene vierjarige enorm toe is aan het starten op de basisschool, kan dat voor de andere vierjarige een te grote opgave zijn. De startklas biedt vierjarigen die specifieke onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften hebben een zachtere landing. In de startklas werken onderwijs en zorg samen om de leerlingen zo optimaal mogelijk te ondersteunen. Ze bieden deze kinderen een kans om in hun eigen omgeving onderwijs te krijgen. Tijdens deze Doen-Sessie deelt Marilou haar ervaringen om de overgang van voorschool of kinderopvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen en gaan Marilou en Ellen met jullie in gesprek over het vormgeven van deze overgang in jullie eigen praktijk. Hoe kan je als onderwijs en zorg optrekken om jonge kinderen zich beter te laten ontwikkelen en voor te bereiden op de basisschool? Hoe kun je als professional uit de kinderopvang en professional uit het onderwijs op elkaar afstemmen en wat kun je van elkaars vakmanschap leren?
Eigenaar Praktijk voor Onderwijs en Opvoedadvies | Gedragswetenschapper | Onderwijsadviseur
LinkedIn
__________________
Adviseur gelijke kansen, bestaanszekerheid en inclusie bij Nederlands Jeugdinstituut
LinkedIn
Alle kinderen moeten de kans krijgen om zich zo veel mogelijk en in de eigen omgeving te ontwikkelen. Dat geldt ook voor kinderen die nog niet naar school gaan. Daarom is een passend aanbod in kinderopvang belangrijk. Een stevige samenwerking tussen lokale samenwerkingspartners is essentieel voor een inclusief aanbod. Ben je benieuwd naar ervaringen op het gebied van passende kinderopvang? En wil jij meer weten over de bouwstenen die bijdragen aan inclusieve kinderopvang? Tijdens deze Doen-Sessie gaan Caja en Kitty in gesprek over hoe jij, met behulp van de ervaring die in de afgelopen 10 jaar binnen de gemeente Arnhem is opgedaan, de lokale samenwerking kunt inrichten om inclusieve kinderopvang mogelijk te maken.
Doen-sessie 1 - Domeinoverstijgend samenwerken
Doen-sessie 2 - Mag niet bestaat niet
Doen-sessie 3 - De school mideden in de maatschappij
Doen-sessie 4 - Actor zijn in het samen waarmaken van inclusie
Doen-sessie 6 - Samen naar school-klassen
Doen-sessie 7 - Samenwerken voor succes
Doen-sessie 8 - Het belang van verbinding bij zorg in onderwijstijd
Doen-sessie 9 - Een zachte landing voor het jonge kind
Doen-sessie 10 - Inclusieve kinderopvang
Tijdens de lunchgesprekken kun je laagdrempelig informatie ophalen, vragen stellen en in gesprek gaan over de thema’s ‘Interprofessionele Samenwerking’ en ‘Inclusief Samenwerken met Ouders’. Neem je broodje mee en ontmoet collega’s en experts die met deze onderwerpen aan de slag zijn.
Ben jij op zoek naar handvatten om de interprofessionele samenwerking te versterken? Loop dan tijdens de lunch langs bij de stand van interprofessionele samenwerking rond jeugd en gezin. Samen met de Hogeschool van Rotterdam ontwikkelden we een plan van aanpak en vragenlijst om de interprofessionele samenwerking van drie Lerende Praktijken, oftewel de drie pilotregio's, in kaart te brengen en te versterken. Wil je hier ook actief mee aan de slag? Download ze hieronder.
Wil jij de inclusieve samenwerking met ouders en verzorgers versterken en hierover van gedachten wisselen? Loop dan tijdens de lunch langs bij de stand inclusieve samenwerking met ouders en verzorgers. Wil je concrete tips en tools die je direct kunt toepassen of ook ambassadeur worden? Bekijk dan de bronnen vanaf de Doen-Dag hieronder.
Als we van verschil de norm willen maken, moet de omgeving zich richten op de behoeften van het kind, en niet andersom. Ook is een goede samenwerking tussen alle professionals rondom het kind cruciaal. Onder leiding van moderator Minchenu Maduro gaan vier inspirerende tafelgasten met elkaar én met het publiek in gesprek over deze thema’s. Hoe pakken zij dit aan in hun lokale praktijk? Welke vraag zou jij aan hen willen stellen? We lichten de thema’s van de dialoog hieronder kort toe.
Systemen als het onderwijs en de zorg moeten hun aanpak afstemmen op wat ieder kind nodig heeft, in plaats van kinderen te laten passen binnen bestaande structuren. Het erkennen en omarmen van verschillen, creëert een omgeving waarin alle kinderen gezien, gehoord en ondersteund worden op een manier die past bij hun behoeften en talenten. Zo vergroten we de ontwikkelkansen voor ieder kind en dragen we bij aan de reden waarom we hier vandaag zijn: samen bouwen aan een inclusieve samenleving.
Om verschil echt de norm te maken, is samenwerking tussen verschillende professionals cruciaal. Maar hoe zorgen we ervoor dat professionals écht tijd en ruimte hebben om samen te werken met verschillende disciplines? Wat is daarvoor nodig? Want interprofessioneel samenwerken is niet alleen met professionals, maar ook met ouders, verzorgers, kinderen én jongeren.
Kwaliteitsmanager Zorg en ondersteuning, inclusie
Kindcentrum Hubertus | LinkedIn
Bestuurslid Lokale Inspraak en jongerenvertegenwoordiger Nationale Jeugdraad | LinkedIn
Buitenplaats Kameryck is een centraal gelegen locatie en goed bereikbaar met de auto en het OV. Er is voldoende parkeergelegenheid. Kom je met het OV? Neem dan de bus vanaf station Woerden of Breukelen. Je kunt vanaf station Woerden ook gebruik maken van de pendelbussen van Buitenplaats Kameryck. Wil je hier gebruik van maken? Geef dit aan in het registratieformulier.
De Met Andere Ogen Doen-Dagen van de afgelopen jaren waren een groot succes! Tijdens de Met Andere Ogen Doen-Dag 2021 ontwikkelden we bouwstenen voor het vervolg van Met Andere Ogen en tijdens de Met Andere Ogen Doen-Dag 2022 hebben we samen verder gebouwd aan het versterken van de samenwerking en aan de ambities waar we als netwerk voor staan. Tijdens de Met Andere Ogen Doen-Dag 2023 hebben we de leden geholpen om een volgende stap te zetten in hun regio.