Het Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid (KNSA) organiseert een nieuwe bijeenkomst voor iedereen die geïnteresseerd is om hiermee aan de slag te gaan. Het centrale thema is Common Ground: wat is onze gedeelde kennisbasis?
In veel regio’s wordt in het po, vo en mbo hard gewerkt aan het maken van de omslag van denken in schoolverzuim naar denken in schoolaanwezigheid. Het piramide raamwerk wordt als kader gebruikt om deze transitie te maken. Bij deze ontwikkeling past dat we aandacht besteden aan de common ground van schoolaanwezigheid: Wat zijn onze centrale uitgangspunten en welke kennisbasis hanteren we daarbij? En welke kritische elementen kunnen we in kaart brengen om te delen en verder te ontwikkelen?
Patricia Graczyck gaat in een plenaire sessie in op deze critical components. Gene Rafter vertelt aansluitend over de invoering van schoolaanwezigheid in Ierland
Voor de twee workshoprondes kunnen deelnemers kiezen uit vier workshops. Geef op het aanmeldformulier jouw voorkeuren aan.
Tijdens het plenaire deel heeft Patricia Graczyck uiteengezet wat de kritische elementen zijn bij de uitvoering van schoolaanwezigheid. Jean Rafter en Jane Sharpe hebben verteld hoe in Ierland stappen gezet worden om het piramide-raamwerk (MD-MTSS) te implementeren en wat de ups-and-downs tot nu toe zijn. Tijdens deze workshop gaan zij dieper in op vragen van deelnemers. En wisselen we gezamenlijk uit wat de volgende stappen kunnen zijn in Nederland. Hoe kunnen we zorgen voor een gedragen kennisbasis en hoe kunnen we de implementatie met elkaar monitoren?
Scholen uit de regio's Twente en Amsterdam vertellen over hoe zij met schoolaanwezigheid aan de slag zijn gegaan:. Dit zijn een school voor primair speciaal onderwijs, een reguliere vo-school en een Montessori kunstvakschool. We staan stil bij de verschillen in regio, het implementatieproces en de schoolpopulatie. Welke invloed heeft dit en wat betekent het voor je aanpak?
Alle scholen zijn verplicht het ongeoorloofd verzuim boven een bepaalde drempel te rapporteren. Voor de overige verzuimdata is nog geen wetgeving. Meestal worden op schoolniveau of door het schoolbestuur de verzuimcategorieën bepaald. Scholen die met schoolaanwezigheid aan de slag gaan, passen tijdens de implementatie vaak hun categorieën aan op basis van de nieuwe inzichten. Daarbij is behoefte aan een kader. Wat zijn goede categorieën? Hoe kunnen deze alles dekken? Welke categorieën zijn helpend? Kunnen we als KNSA mogelijk met een voorstel voor een indeling of indelingen komen, die het onderwijsveld kan gebruiken maar niet verplicht zijn? Wat zijn de voor- en nadelen van een landelijk kader? In de workshop gaan we hierover in gesprek.
In deze workshop bieden we ruimte aan de behoefte in het netwerk voor gerichte uitwisseling en kennisdeling. Deelnemers kunnen hiervoor zelf thema's aandragen. We werken in kleine groepen met diverse werkvormen. Geef bij jouw aanmelding voor deze workshop aan waar jouw belangstelling naar uitgaat of welke vraag bij jou speelt. Elke vraag is goed. Ook vragen we je je eigen expertise aan te geven. We streven ernaar een zo goed mogelijk passende match tussen deelnemers tot stand te brengen.
De bijeenkomsten van het KNSA worden gefaciliteerd door het Nederlands Jeugdinstituut in samenwerking met het Steunpunt Passend Onderwijs, Ingrado en Twentse Belofte.
KNSA, NJi, Steunpunt Passend Onderwijs, Ingrado, Twentse Belofte
Maximaal aantal deelnemers:
Onbeperkt